Nirwana

dyskusje i rozmowy tyczące się dharmy buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: booker »

Isidatta pisze:
booker pisze:Za dużo pustki w pustce :D/M
to wylacznie dlatego, ze ta pustka jeszcze nie dokladnie przejzysta... :roll:
Wybacz to pytanie, ale czy Ty czasem nie mówisz teraz po prostu o swoim umyśle ?

Obadaj proszę te wytłumaczenie (Theravada) Pustka (ang.)

/ed./
Również to podejście jest dość ciekawe (Theravada) Zwracanie się ku pustce (ang)

Pozdrawiam
/M[
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Hej,
Isidatta pisze:OK, niech bedzie suñña, dzieki za podpowiedz. Ale co chcialem podkreslic to to, ze w mojej sekcie doktrynalne znaczenie suñña czyli pustki, odnosi sie raczej/tylko (?) do doktryny anatta
nie tylko. Porównaj np. Cūḷasuññata Sutta, MN 121. :)

Pozdrawiam,
Piotr
Isidatta
Posty: 370
Rejestracja: czw maja 17, 2007 13:23
Lokalizacja: Paragwaj
Kontakt:

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: Isidatta »

booker pisze:Wybacz to pytanie, ale czy Ty czasem nie mówisz teraz po prostu o swoim umyśle ?
no wybaczam, ale od kiedy pani w szkole powiedziala do mnie "ty pusta glowo" nikt mnie tak jeszcze gleboko nie dotknal... :(
piotr pisze:Porównaj np. Cūḷasuññata Sutta, MN 121
porównalem: jak poprawnie kumam, to chodzi tam o pustke z znaczeniu osiagniecia suññataphala-samapatti, jednego z owoców (sic!??) stanu arahanta, ktory w ten sposón kontempluje Nibbane. Nie wiem tylko co to nowego wnosi do suñña jako niesubstancjalnosci wszystkich fenomenów: "suñña.m attena v_a attaniyena v_a". Jako, ze i Nibbana jest fenomenem, dhamma, choc nieuwarunkowanym (dokladnie bylaby to nama visankhara dhamma).
If our mind is good & virtous it is happy. There's a smile in our heart (Ajahn Chah).
www.antonbaron.com
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: booker »

Isidatta pisze:no wybaczam, ale od kiedy pani w szkole powiedziala do mnie "ty pusta glowo" nikt mnie tak jeszcze gleboko nie dotknal... n
Uh, nie, to nie tak. :| :oops:

Mówiłeś, że "ta pustka jeszcze nie dokładnie przejrzysta", ale - co postrzega tą pustkę ?
No umysł, bo co innego...
Wiec skoro ona Ci nie dokładnie przejrzysta, a ta, cech (w istocie) nie posiada (bo one tyczą się rzeczy), to dlatego zapytałem, czy raczej nie będzie się to bardziej tyczyć umysłu [?]
(że jeszcze mało przejrzystości umysłu)

Pozdrawiam
/M

ps. A "pustą głowę" to kupie, chętnie. Naprawdę.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
atomuse pisze:Patrzac poprzez pryzmat pogladu dzogczen, nie ma blednych pogladow :)
Są. Zgodnie z poglądem dzogczen są np błędne poglądy na temat dzogczen.
atomuse pisze:Wiem. Ale skad TWR wie, ze kunszi jest mroczna?
O to, należałoby spytać TWR.
atomuse pisze:Cytat TWR zrozumialam mniej wiecej tak: jest przestrzen kunszi, powstaje swiatlo rigpy. Swiatlo rigpy jest samopowstalym swiatlem. (Czy jak cos samo powstalo, to i samo zniknie?)
A czy w tym "oswietleniu" jest cos wtornego czy jednoczesnego, zalezy od tego, w jakim kontekscie sie to rozpatruje. Z mojej wypowiedzi nie wynika, ze cos bylo najpierw, a potem pojawilo sie do tego czy z tego cos innego. To, ze pustka staje sie forma, nie znaczy, ze formy przedtem nie bylo. Ona byla, tylko ze nie bylo jej widac (jako pustki).
Gwoli przypomnienia napisałaś odnosząc się do pustki i przejrzystości:
atomuse pisze:W momencie, kiedy pusta przestrzen zostaja oswietlona (w religijnym kontekscie: "oswiecona", "na poczatku bylo swiatlo"), pustka staje sie forma. Dopoki przestrzen jest mroczna, nie widac zadnej formy.
Pustka jest nierozdzielna od przejrzystości - czyli yerme. W cytacie, do którego się odniosłaś, podział na pustkę i przejrzystość jest sztucznym podziałem, wprowadzonym po to, by wskazać na istotę rzeczy. I właśnie, to owo yerme jest podstawą dla zamanifestowania się formy. /Mówimy też, że jest to podstawą zarówno samsary jak i nirwany./
atomuse pisze:
atomuse pisze: Wlasciwie to nie da sie doswiadczac przejrzystosci nie doswiadczajac jednoczesnie pustki.
kunzang pisze:Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
A na jakiej pytasz? ;)
Gdyż twierdzenie, że: ''Wlasciwie to nie da sie doswiadczac przejrzystosci nie doswiadczajac jednoczesnie pustki.'' - to błędny pogląd. Da się :) Stąd mamy dzogczen semde i dzogczen longde, które odnoszą się osobno do pustki i przejrzystości. Natomiast dzogczen manangde odnosi się bezpośrednio do istoty rzeczy, czyli do yerme.
Zgodnie z poglądem dzogczen można zrealizować osobno obydwa te stany, jednak, to nie jest to - owo to, to yerme, czyli nierozdzielność pustki i przejrzystości.
atomuse pisze:
atomuse pisze: Ale doswiadczanie pustki bez przejrzystosci jest mozliwe. Wtedy ta psutka jest taka... hermetyczna. Znakomite podloze do rozwoju depresji czy autyzmu...
kunzang pisze: Ponownie powodowany ciekawością kota zapytam - na czym opierasz to stwierdzenie?
Na niczym. Jak to pisalam, czulam sie, jakbym byla wewnatrz jakiejs przytlaczajacej, ciemnej kuli. Taka nihilistyczna pustka, uczucie otumanienia i tepoty. Dlatego moze autyzm byl nieodpowiednim wyrazeniem. Izolacja i odgraniczenie bardziej by tu pasowalo.
Ok :) A co ma to - jak się czułaś pisząc to - do pustki? Czy Ty to uważasz za doświadczenie /rozpoznanie/ stanu pustki?

Pozdrawiam
kunzang
Isidatta
Posty: 370
Rejestracja: czw maja 17, 2007 13:23
Lokalizacja: Paragwaj
Kontakt:

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: Isidatta »

zartowalem z ta pustka nie-przejzysta, Booker i z ta pusta glowa tez; wiem, ze nie to miales na mysli ale nie chcialo mi sie czytac artykulów, które zalaczyles :lol:
Pzdr.
If our mind is good & virtous it is happy. There's a smile in our heart (Ajahn Chah).
www.antonbaron.com
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: booker »

Dzięki za szczerośc Isidatta :>

Tamten drugi tekst jest o tyle ciekawy, iż kiedy czas temu praktykowałem wadżrajanę, czytając "Turning towards Emptiness" miałem wrażenie, że miejscami czytam poglądy Diamentowej Drogi :) a jest to tekst czcigodnego z tajskiej Tradycji Leśnej Theravady.

Anyway znajdziesz tam trochę teorii i jest też proste zadanko do samodzelnego wykonywania w kontekście pustki.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Hej Isidatta,
Isidatta pisze:porównalem: jak poprawnie kumam, to chodzi tam o pustke z znaczeniu osiagniecia suññataphala-samapatti, jednego z owoców (sic!??) stanu arahanta, ktory w ten sposón kontempluje Nibbane.
a kontemplacja kolejnych percepcji jako pustych (suñña) konkretnych zakłóceń (dara)?

Pozdrawiam,
Piotr
Isidatta
Posty: 370
Rejestracja: czw maja 17, 2007 13:23
Lokalizacja: Paragwaj
Kontakt:

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: Isidatta »

nie zwróclem uwagi, Piotr: szczerze powiedziawszy popatrzylem tylko na wlasne zapiski na marginesie i na przypisy Bhikkhu Bhodi... nie ma wysjcia, musze raz jeszcze to przeczytac zeby dac jakas sensowna opinie. Sorry... A z drugiej strony dziekuje, ze poleciles mi te krótsza sutte o pustkosci :o
If our mind is good & virtous it is happy. There's a smile in our heart (Ajahn Chah).
www.antonbaron.com
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
piotr pisze:a kontemplacja kolejnych percepcji jako pustych (suñña) konkretnych zakłóceń (dara)?
Coś takiego ma miejsce w dzogczen. Należy zintegrować stan kontemplacji /tu rozumiany jako tzw ''naturalny stan''/ z pięcioma percepcjami. I dalej: pięcioma elementami; a następnie: pięcioma światłami.

Pozdrawiam
kunzang
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Kunzang,
kunzang pisze:Coś takiego ma miejsce w dzogczen.
mógłbyś coś więcej napisać o tych percepcjach i kolejnych etapach?

W tej konkretnej suttcie Błogosławiony wymienia:
  • [1] percepcja wioski
    [2] percepcja ziemi (masywności, twardości, etc.)
    [3] percepcja nieskończoności przestrzeni
    [4] percepcja nieskończoności świadomości
    [5] percepcja nicości
    [6] ani percepcja ani brak percepcji
    [7] bezprzedmiotowa koncentracja
Punkty [2], [3] i [4] dotyczyłyby poszczególnych dhātu (elementów, właściwości)

Pozdrawiam,
Piotr
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

kunzang pisze:Gwoli przypomnienia napisałaś odnosząc się do pustki i przejrzystości
Co za ulga, ze sie do tego odnioslam :) Bo to, co odnosilo sie bezposrednio do cytatu TWR, napisalam bezsposrednio pod tym cytatem. A to, co odnosilo sie do "mroku" i "oswietlenia", napisalam jako refleksje, ktora przyszla mi na mysl po przeczytaniu tego cytatu i w skojarzeniu z Sutra Surangama, a w szczegolnosci ze skandha formy, a to z kolei z Sutra Serca i "forma jest pustka, pustka jest forma". Ale ta refleksja chyba i tak nie wnosi za wiele do tematu...
kunzang pisze:twierdzenie, że: ''Wlasciwie to nie da sie doswiadczac przejrzystosci nie doswiadczajac jednoczesnie pustki.'' - to błędny pogląd. Da się :)
Chyba zaczynam powoli zalapywac, o jaki blad chodzi :) Tak, chodzilo mi o nierozdzielnosc tych dwoch stanow. Ale nie spoczywam w naturalnym stanie, wiec widze to oczywiscie z perspektywy czasu i przestrzeni. Piszac tamte zdanie moj umysl byl skierowany na jedno konkretne doswiadczenie, o ktorym powiedzialabym, ze bylo ono wlasnie nierozdzielnoscia pustki i przestrzeni... Zaskoczylo mnie, ze napisalam "przestrzeni", a nie "przejrzystosci"...
kunzang pisze:A co ma to - jak się czułaś pisząc to - do pustki? Czy Ty to uważasz za doświadczenie /rozpoznanie/ stanu pustki?
Tak, ale nie stanu pustki w sensie buddyjskiej pustki, lecz w sensie psychologicznej pustki jako dola. O taka pustke mi w tym przypadku chodzilo. Ze taka pustka jest bez przejrzystosci. Wywoluja ja mysli, ktore nie znajduja upustu - maksymalny input, minimalny output.Ostatnio pojawialy mi sie tez wizje symbolu yin-yang, ze jestem jakby czarnym punktem na bieli. To by tez odpowiadalo temu stanowi, bo wedlug chinskiej nauki o energiach, depresje sa oznaka nadmiaru meskiej energii yang.
Albo stlumiona spontanicznosc, tez moze wywolac uczucie takiej pustki. Chociaz tutaj dochodzi jeszcze panika... i odbieganie od tematu...
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
piotr pisze:mógłbyś coś więcej napisać o tych percepcjach i kolejnych etapach?
Widzę, że namieszałem - źle zrozumiałem owo ''percepcja'' :oops:
Przepraszam :) Wycofuję się z tego porównania.

Pozdrawiam
kunzang
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Nirwana

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
atomuse pisze:Tak, ale nie stanu pustki w sensie buddyjskiej pustki, lecz w sensie psychologicznej pustki jako dola. (...)
Dziękuję za wyjaśnienie Atomuse :)

Pozdrawiam
kunzang
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dharma/Dhamma”