istota mahamudry i dzogczen
Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
istota mahamudry i dzogczen
Ktoś Tendze Rimpocze zadała pytanie: czym różni się mahamudra od dzogczen?
Rimpocze odpowiedział: "Jeśli ktoś praktykuje mahamudrę uzyska rezultaty (tej praktyki) jeśli ktoś praktykuje dzogczen również uzyska rezultaty(tej praktyki). Nie praktykując któreś z nich nic nie osiągnie".
Osobiście uważam, że są to świetne esencjonalne nauki na temat mahamudry i dzogczen. Przede wszystkim praktyka i osiągnięcie jej owoców a nie spekulacje na jej temat. Tak to rozumiem.
Pozdrawiam,
Rimpocze odpowiedział: "Jeśli ktoś praktykuje mahamudrę uzyska rezultaty (tej praktyki) jeśli ktoś praktykuje dzogczen również uzyska rezultaty(tej praktyki). Nie praktykując któreś z nich nic nie osiągnie".
Osobiście uważam, że są to świetne esencjonalne nauki na temat mahamudry i dzogczen. Przede wszystkim praktyka i osiągnięcie jej owoców a nie spekulacje na jej temat. Tak to rozumiem.
Pozdrawiam,
odczuwaj dobro
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: istota mahamudry i dzogczen
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Dla mnie, nie są to esencjonalne nauki na temat dzogczen. Jest to stwierdzenie mówiące, że jeżeli praktykuje się dzogczen, to osiągnie się owoc dzogczen - i tyle. Tak jak praktykując ścieżkę sutr osiągnie się rezultat związany z tą ścieżką.paolo pisze:Ktoś Tendze Rimpocze zadała pytanie: czym różni się mahamudra od dzogczen?
Rimpocze odpowiedział: "Jeśli ktoś praktykuje mahamudrę uzyska rezultaty (tej praktyki) jeśli ktoś praktykuje dzogczen również uzyska rezultaty(tej praktyki). Nie praktykując któreś z nich nic nie osiągnie".
Osobiście uważam, że są to świetne esencjonalne nauki na temat mahamudry i dzogczen. (...)
Bonpo mają rozbudowaną filozofię związaną z naturalnym stanem - bazując na logice przedstawiają ścieżkę dzogczen i jej owoc.paolo pisze:(...) Przede wszystkim praktyka i osiągnięcie jej owoców a nie spekulacje na jej temat. Tak to rozumiem.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: istota mahamudry i dzogczen
Trzydziestoma kijamipaolo pisze:czym różni się mahamudra od dzogczen?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: istota mahamudry i dzogczen
Witaj Kynzang,
Spokojnie to są esencjonalne nauki w tym znaczeniu, że pokazują co jest istotą obu ścieżek praktyka i ich urzeczywistnienie a nie spekulacje i rozważania. W poprzednim poście Esencjonalne powinno być podane w cudzysłowie. Ot chochlik drukarski. Z drugiej strony nie ma znaczenie ile papieru zapisano na dany temat dopóki nauki nie zaczną żyć w nas. Dlatego uważam, że czasem w jednym prostym zdaniu może kryć się więcej mądrości niż w rozpasanych tomach.
Booker dzięki za te trzydzieści kijów
pozdrawiam ,
Spokojnie to są esencjonalne nauki w tym znaczeniu, że pokazują co jest istotą obu ścieżek praktyka i ich urzeczywistnienie a nie spekulacje i rozważania. W poprzednim poście Esencjonalne powinno być podane w cudzysłowie. Ot chochlik drukarski. Z drugiej strony nie ma znaczenie ile papieru zapisano na dany temat dopóki nauki nie zaczną żyć w nas. Dlatego uważam, że czasem w jednym prostym zdaniu może kryć się więcej mądrości niż w rozpasanych tomach.
Booker dzięki za te trzydzieści kijów
pozdrawiam ,
odczuwaj dobro
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: istota mahamudry i dzogczen
Witam
Pozdrawiam
kunzang
A co jest istotą sutr i tantr?paolo pisze:Spokojnie to są esencjonalne nauki w tym znaczeniu, że pokazują co jest istotą obu ścieżek praktyka i ich urzeczywistnienie a nie spekulacje i rozważania.
Pozdrawiam
kunzang
- stepowy jeż
- Senior User
- Posty: 1852
- Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen, Zen
Re: istota mahamudry i dzogczen
Zanim odpowiedziałem to wiedziałem.kunzang pisze:A co jest istotą sutr i tantr?
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
Re: istota mahamudry i dzogczen
czy ktoś sie boi że owoc mahamudry jest inny ?
czy jest problemem, jesli są inne ?
czy jest problemem, jesli są inne ?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: istota mahamudry i dzogczen
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Strasznie... pocieszające, że nie podążam tą ścieżkąsosnowiczanin pisze:czy ktoś sie boi że owoc mahamudry jest inny ?
Bywa to problemem i ma to swój urok, bo odświeża prezentację obydwu poglądów.sosnowiczanin pisze:czy jest problemem, jesli są inne ?
Pozdrawiam
kunzang
Re: istota mahamudry i dzogczen
ciekawa uwaga vajranathy:
"kiedy rozpatrujemy mahamudre i dzogczen w kategoriach poglądu, medytacji, zachowania sie i urzeczywistnienia, wydaje się, że pogląd i cel sa te same, ale istnieja pewne rożnice w odniesieniu do medytacji i zachowania sie.
wynikaja one z tego , że mahamudra istnieje w kontekscie ścieżki tantrycznej tzn. sciezki transformacji i stanowi kulminacje i ostateczny poziom tego procesu.
natomiast dzogczen reprezentuje sciezke samowyzwolenia i moze byc praktykowany oddzielnie, bez konieczności wykonywania jakiejkolwiek wstępnej praktyki przekształcenia.
jest tak dlatego, ponieważ główną zasadą dzogczen jest (ye-nas lhun-grub) "spontaniczna istniejąca od samego poczatku doskonałość w sobie", a wiec nie ma tu niczego co trzeba by przekształcac.
również w odniesieniu do poglądu istnieje drobna różnica pomiędzy mahamudrą i dzogczen.
mahamudra uważa, że wszelkie zjawiska (snag-ba) sa umyslem i ze natura umyslu jest pusta, a ta pustka to przejrzyste światło ('od gsal).
chociaż wyjasnienie to jest z gruntu takie samo jak w dzogczen, to jednak w dzogczen nie mówi się, że zjawiska sa umysłem. traktuje się je jako manifestacje umysłu.
reprezentuja one wrodzona potencje świadomości, przypominającą promienie światła wysyłane przez lampę i oświetlające ciemny pokoj, lub tęczowe światło wychodzące z kryształu, na które pada słońce.
zjawiska stanowią więc ozdobę umysłu, ale nie sa samym umyslem. kiedy np. słońce o świcie wschodzi to niebo zostaje również oświetlone na zachodzie, chociaż wcale nie ma tam słońca. "
(cyt. za: padmasambhawa "samowyzwolenie dzięki widzeniu w stanie nagiej uwagi", przekład john reynolds, terma publishing, kraków, str. 99)
"kiedy rozpatrujemy mahamudre i dzogczen w kategoriach poglądu, medytacji, zachowania sie i urzeczywistnienia, wydaje się, że pogląd i cel sa te same, ale istnieja pewne rożnice w odniesieniu do medytacji i zachowania sie.
wynikaja one z tego , że mahamudra istnieje w kontekscie ścieżki tantrycznej tzn. sciezki transformacji i stanowi kulminacje i ostateczny poziom tego procesu.
natomiast dzogczen reprezentuje sciezke samowyzwolenia i moze byc praktykowany oddzielnie, bez konieczności wykonywania jakiejkolwiek wstępnej praktyki przekształcenia.
jest tak dlatego, ponieważ główną zasadą dzogczen jest (ye-nas lhun-grub) "spontaniczna istniejąca od samego poczatku doskonałość w sobie", a wiec nie ma tu niczego co trzeba by przekształcac.
również w odniesieniu do poglądu istnieje drobna różnica pomiędzy mahamudrą i dzogczen.
mahamudra uważa, że wszelkie zjawiska (snag-ba) sa umyslem i ze natura umyslu jest pusta, a ta pustka to przejrzyste światło ('od gsal).
chociaż wyjasnienie to jest z gruntu takie samo jak w dzogczen, to jednak w dzogczen nie mówi się, że zjawiska sa umysłem. traktuje się je jako manifestacje umysłu.
reprezentuja one wrodzona potencje świadomości, przypominającą promienie światła wysyłane przez lampę i oświetlające ciemny pokoj, lub tęczowe światło wychodzące z kryształu, na które pada słońce.
zjawiska stanowią więc ozdobę umysłu, ale nie sa samym umyslem. kiedy np. słońce o świcie wschodzi to niebo zostaje również oświetlone na zachodzie, chociaż wcale nie ma tam słońca. "
(cyt. za: padmasambhawa "samowyzwolenie dzięki widzeniu w stanie nagiej uwagi", przekład john reynolds, terma publishing, kraków, str. 99)