Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha
oraz
Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu
Uniwersytetu Jagiellońskiego
zapraszają na cykl wykładów
Kanon i ortodoksja
w buddyzmie
semestr letni
roku akademickiego 2006/2007
każda środa, godz. 18.00-19.30
Spotkanie organizacyjne odbyło się 28.02.2007, godz. 18.00
Miejsce:
Centrum manggha
ul. M. Konopnickiej 26, Kraków
Wykładowcy
Wykładowcy są pracownikami naukowymi kilku ośrodków akademickich w Polsce:
dr Agata Bareja-Starzyńska - mongolistka, Instytut Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego i Instytut Orientalistyczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr Joanna Grela - religioznawca, buddolog, związana z Uniwersytetem Jagiellońskim
dr Krzysztof Jakubczak - filozof, buddolog, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Instytutu Studiów Regionalnych Uniwersytetu Jagiellońskiego
dr Maciej Kanert - historyk, japonista, Instytut Orientalistyczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
dr Piotr Kletowski - filmoznawca, Instytut Studiów Regionalnych Uniwersytetu Jagiellońskiego
dr hab. Krzysztof Kosior - filozof, buddolog, Instytut Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
dr Marek Szymański - filozof, buddolog, Instytut Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Buddyzm powszechnie kojarzy się z bogactwem praktyk, postaw i tradycji religijnych, z mnogością szkół i poglądów filozoficznych, ze zróżnicowaniem regionalnych form, ze spokojem, którym emanują posągi założyciela, oraz z przeszywającym okrzykiem samuraja. Nic też dziwnego, że w środowisku badaczy od pewnego już czasu popularny jest pogląd, że poszukiwanie istoty buddyzmu jest zajęciem skazanym na porażkę. Badacze ci twierdzą, iż jedność buddyzmu należy rozpatrywać w kategoriach wspólnoty praktyki, a nie nauki. Ich hasłem wywoławczym stał się termin "ortopraksja". W tym kontekście pytanie o buddyjską ortodoksję może wydać się co najwyżej intelektualną prowokacją obliczoną na promocję znacznie mniej prowokacyjnego stanowiska. Niemniej wciąż są badacze, których zdaniem pytanie to odsyła do treści konstytutywnych dla nauki buddyjskiej. Jest też możliwe, że przynajmniej w pewnym stopniu poszukiwanie owych treści wpływało na rozwój myśli buddyjskiej. W ramach wykładów organizowanych przez Katedrę Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha podjęta zostanie próba określenia, w jakim stopniu przekonanie to jest uzasadnione. Podczas kolejnych wykładów omówiona zostanie problematyka wiążąca się z postawionym pytaniem, tj.: kształtowanie się literackich kanonów buddyzmu, kryteria odróżniania stanowiska buddyjskiego od stanowisk niebuddyjskich, buddyjskie narzędzia hermeneutyczne, przyczyny dokonujących się podziałów oraz prowadzone wewnątrz wspólnoty spory.
Wykładów, chociaż mają charakter otwarty, tj. adresowane są do wszystkich osób zainteresowanych problematyką buddyzmu, przygotowane zostały w taki sposób, aby spełniały standardy zajęć akademickich. Jest zatem możliwość zaliczenia wykładu w ramach zajęć pozainstytutowych, w tym także uzyskania oceny końcowej poprzez zdanie egzaminu testowego. O stosownych wymaganiach wszyscy zainteresowani zostaną poinformowani na spotkaniu organizacyjnym. Związane z tematem lektury będą sukcesywnie udostępniane podczas kolejnych wykładów. Wykłady
prowadzone będą z wykorzystaniem multimediów.
Tematy wykładów
28.02 - Spotkanie organizacyjne
07.03 - Krzysztof Jakubczak Wstęp do buddyzmu
14.03 - Krzysztof Jakubczak Zarys literatury buddyjskiej
21.03 - Krzysztof Jakubczak Kanon i ortodoksja - próba
definicji pojęć
28.03 - Krzysztof Kosior Krótka analiza kanonu palijskiego
11.04 - Krzysztof Jakubczak Idea buddyjskiej ortodoksji
18.04 - Piotr Kletowski Sposoby prezentacji nauki buddyjskiej
w kinematografii azjatyckej
25.04 - Joanna Grela Kanon tybetański - jego geneza,
przemiany i reperkusje przemian
09.05 - Agata Bareja-Starzyńska Buddyzm w Mongolii:
tybetańskie dziedzictwo i mongolska droga?
16.05 - Krzysztof Jakubczak Czy tybetańska szkoła gelug
jest ortodoksyjna?
23.05 - Krzysztof Kosior Specyfika chińskich pism buddyjskich
30.05 - Maciej Kanert Dogena rozumienie Prawdziwego Prawa
(shobo)
06.06 - Marek Szymański Stałe elementy ontologii buddyzmu
indyjskiego
13.06 - Maciej Kanert Krytyczny buddyzm w Japonii,
czyli o tęsknocie za ortodoksją
[kliknij w celu powiększenia]
kanon i ortodoksja w buddyzmie
Re: kanon i ortodoksja w buddyzmie
Byłem wczoraj na wykładzie Krzysztofa Jakubczaka, Zarys literatury buddyjskiej i zaintrygowało mnie jedno stwierdzenie: Czy archaci mają sny erotyczne i czy związku z tym mają polucje mimowolny wytrysk nasienia podczas snu? Jeśli podobno są wyzwoleni od pożądania. Podobno ta kwestia doprowadziła do sporu miedzy buddystami we wczesnym okresie buddyzmu.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: kanon i ortodoksja w buddyzmie
Podobno w ogóle nie mają marzeń sennych.Milarepa pisze:Czy archaci mają sny erotyczne i czy związku z tym mają polucje mimowolny wytrysk nasienia podczas snu?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: kanon i ortodoksja w buddyzmie
Witam
Zapowiada sie ciekawie. Jak rozwiniecie ten temat, to przerzucę Was na ''dharma free''. A jeżeli okrasicie to jeszcze merytorycznie, to ''dharma'' murowana.
Pozdrawiam
kunzang
Zapowiada sie ciekawie. Jak rozwiniecie ten temat, to przerzucę Was na ''dharma free''. A jeżeli okrasicie to jeszcze merytorycznie, to ''dharma'' murowana.
Pozdrawiam
kunzang
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: kanon i ortodoksja w buddyzmie
Witaj,
Pozdrawiam,
Piotr
to jest jedna z pięciu kwestii, którą wysnuł mnich Mahadeva na drugim zgromadzeniu Saṅghi. Obecnie buddolodzy nie są pewni czy to one spowodowały schizmę dającą początek Mahāsāṃghice.Milarepa pisze:Podobno ta kwestia doprowadziła do sporu miedzy buddystami we wczesnym okresie buddyzmu.
Pozdrawiam,
Piotr
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: kanon i ortodoksja w buddyzmie
Czołem
Nie rozumiem specjalnie problemu - jeśli nie daje się pokarmu to nic nie rośnie (hehe). Chodzi tu zarówno o ten pokarm fizyczny ale też i mentalny. A z mojego doswiadczenia - łucja polucja nie jest wbudowana w głęboki sen - a skoro nie jest - łatwo mozna uswiadomić sobie, że jest to sen, że to jest dążenie do odczucia w ciele - przyjemnego odczucia, doznania. Tyle i nic wiecej.
metta&peace
p.
Nie rozumiem specjalnie problemu - jeśli nie daje się pokarmu to nic nie rośnie (hehe). Chodzi tu zarówno o ten pokarm fizyczny ale też i mentalny. A z mojego doswiadczenia - łucja polucja nie jest wbudowana w głęboki sen - a skoro nie jest - łatwo mozna uswiadomić sobie, że jest to sen, że to jest dążenie do odczucia w ciele - przyjemnego odczucia, doznania. Tyle i nic wiecej.
metta&peace
p.