Jaką rolę w religii odgrywa „doświadczenie”? Czy to co zwykło określać się mianem „mistycznego doświadczenia” odnosi się do doświadczenia „czystej świadomości”, która wymyka się konceptualizacji, czyli innymi słowy, istnieje poza językiem i kulturą? Jaki wpływ na pojęcie „doświadczenia” w obrębie religii miało Oświecenie, wzrost dominacji empiryzmu naukowego i pluralizm kulturowy? Jaką rolę odegrał kolonializm w kształtowaniu się współczesnej percepcji wschodnich systemów religijnych? Czy medytacja jest środkiem prowadzącym do osiągnięcia takich „doświadczeń” jak satori, kensho, jhana czy sotapatti – doświadczeń o jakich mowa ze strony współczesnych reformatorskich ruchów w obrębie zen czy theravady? A może przede wszystkim jest środkiem eliminującym skalania, pomagającym gromadzić zasługi i nadprzyrodzone moce, czy wywołującym bóstwa chroniące przed złym, itd.?
Te i inne liczne pytania prowokuje lektura eseju Roberta Sharfa pt."The Rhetoric of Experience and the Study of Religion". Oto fragment:
„W równej mierze, zachodnie ujęcia „azjatyckiej duchowości” wywodzą się z pism niestrudzonego propagatora buddyzmu zen, D.T. Suzukiego (1870-1966). Według Suzukiego, doświadczenie religijne nie jest jedynie centralną cechą zen, lecz stanowi zen w całości. W swoich licznych pracach, Suzuki wdrożył pojęcie tego, że zen wystrzega się wszystkich doktryn, wszystkich instytucji i w rezultacie, w ostatecznej analizie, że wcale nie jest religią. Zen jest samym czystym doświadczeniem, doświadczalną esencją kryjącą się za wszystkimi autentycznymi religijnymi naukami. Oczywiście, zen związany jest z poszczególnymi klasztorami, formami kultu, piśmiennictwem i sztuką, lecz wszystkie one są jedynie „palcami wskazującymi na księżyc”. Księżyc to nic innego, jak niezapośredniczone doświadczenie absolutu, w którym dualizm podmiotu i przedmiotu, obserwującego i obserwowanego, zostaje przekroczony. Ten pogląd o zen stał się tak bardzo popularny, że wielu waha się cokolwiek powiedzieć o zen, ponieważ obawia się, że zostanie posądzona o niedostateczną znajomość tematu”. (str. 273)
Pozdrawiam +
PS. Wytrwały czytelnik dowie się skąd tytuł tego wątku
Bliskie "doświadczenia" trzeciego stopnia?
filozofia, psychologia i nauka w kontekście buddyzmu
ODPOWIEDZ
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Wróć do „Ateneum - rozważania”
Przejdź do
- Forum e-Budda PL
- ↳ zanim staniesz się forumowiczem... zanim napiszesz...
- DHARMA/DHAMMA - panel
- ↳ Dharma / Dhamma
- ↳ Dharma/Dhamma
- ↳ Publikacje
- ↳ Media
- ↳ Internet
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Fundacja Theravada
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Nauka języka Pali
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Nauka języka tybetańskiego
- ↳ Ogłoszenia
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Media
- ↳ Publikacje
- ↳ Kontakt
- ↳ Ogłoszenia
- BUDDYZM POCZĄTKI - panel
- ↳ Wasze pierwsze pytania
- ↳ Pytania do Was
- GOMPA - Panel
- ↳ Intencja - Praktyka
- ↳ Gompa
- BUDDYZM OKOLICE - panel
- ↳ Ateneum - rozważania
- ↳ Buddyzm - dialog
- ↳ Nalanda - przemyślenia
- ↳ Dzambala - buddyzm a pieniądze
- BUDDYZM INFO - panel
- ↳ Kto jest kim - Nauczyciele Dharmy
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Nauczyciele i ich kwalifikacje
- ↳ Znaki zapytania
- ↳ Buddyzm - Polska
- ↳ Buddyzm Theravada
- ↳ Buddyzm Zen
- ↳ Buddyzm Mahajana
- ↳ Buddyzm Tybetański
- ↳ Buddyzm Bon
- ↳ Inne
- ↳ Znaki zapytania
- ↳ Linki - strony www Sang, Portali, Wydawnictw
- ↳ strony www sang buddyjskich w polsce
- ↳ buddyjskie portale www
- ↳ wydawnictwa publikujące książki o tematyce buddyjskiej
- OGŁOSZENIA - panel
- ↳ Ogłoszenia
- Portale Buddyjskie
- ↳ Sasana
- ↳ Mahajana
- ↳ Cyber Sangha
- Inne Fora Buddyjskie
- ↳ Dhamma Wheel
- ↳ Dharma Wheel
- Portal e-Budda PL
- ↳ Portal www.e-budda.pl
- Umze.app
- ↳ Umze.app – użytkownicy