Możemy mówić o ''umyśle buddy'' ale nie o tym, że umysł jest buddą. Jeżeli spoczywa się w naturze umysłu /naturze buddy/, to wtedy jest się buddą, a umysł jest wtedy ''umysłem buddy'' /przejawia on wtedy tzw. ''oświecone właściwości'', np niedualność/. Nie znaczy to jednak, że jest on /umysł/ trwały, ulegnie on rozpadowi, to co pozostaje, to natura umysłu /natura buddy/, nie znaczy to jednak, że ona jest czymś. Natura umysłu /natura buddy/, to nie jest ''coś''.GreenTea pisze:Kunzangu, ok, ale stawianie znaku równości pomiędzy naturą buddy i naturą umysłu może prowadzić w rezultacie do wniosku, że umysł jest buddą (w sensie eternalistycznym). (...)kunzang pisze:W dzogczen kładzie się nacisk, na rozróżnienie umysłu od natury umysłu.
Odnośnie rozróżnienia umysłu od natury umysłu:
matka to śunjata, a syn to rigpa /przejrzyste światło/''Cuda naturalnego umysłu'' Tenzin Wangyal Rinpocze'' pisze:W Śang Śung Nyan Gyud mówi się o czterech właściwościach, które poswalają odróżnić naturę umysłu od umysłu.
Cztery właściwości natury umysłu to:
1. brak myśli
2. bycie podstawą poruszającego się umysłu
3. neutralność, bez stronniczego bycia szlachetną bądź nieszlachetną
4. posiadanie nieograniczonego potencjału manifestacji
Czterema właściwościami umysłu są:
1. widzenie i pamięć
2.to, że gdy umysł myśli, może się zamanifestować dowolna myśl
3. to, że kiedy nie myśli się i obserwuje poruszający się umysł, wyzwala się on w kunszi
4. to, że jeżeli pozwala się umysłowi przebywać w niezmiennym, naturalnym stanie, matka i syn łączą się z sobą nierozdzielnie
Odnośnie natury umysłu:
Ze swej strony na tym zakończę.Jondzin Tenzin Namdak Rinpocze pisze:Więc jeśli tyle już doświadczyłeś, tą przestrzeń samą w sobie,
jeśli niczego nie dotykasz, ta przestrzeń to nie jest normalna przestrzeń.
Ona ma specjalne właściwości.Henry Miles Vyner pisze:Co rozumiesz przez specjalne właściwości?Jondzin Tenzin Namdak Rinpocze pisze:Powiem ci teraz. To nie jest normalna przestrzeń. Normalna przestrzeń
jest tylko przestrzenią. To jest przestrzeń ponieważ materialne rzeczy nie
są obecne w tej przestrzeni. Nic tam nie ma. Ta druga przestrzeń jest
specjalna ponieważ ona wyzwala myśli. Ona wyzwala świadomość. Ona wygląda jak
przestrzeń. Musisz używać słów aby ją opisać. Ale to nie jest
prawdziwa przestrzeń. Ten stan ma tą specjalną moc. Wszystko: nirvana, samsara,
szczęście, smutek mogą spontanicznie się przejawić.Henry Miles Vyner pisze:Czy mówisz że wszystko pochodzi z tej przestrzeni?Jondzin Tenzin Namdak Rinpocze pisze:Ta specjalna przestrzeń ma moc. Nazywamy ją 'lundrub'. Nie ma niczego co
można by wskazać w tej przestrzeni. Ale ta natura jest również zupełnie
(kompletnie) i oryginalnie (od początku) czysta. Nie możesz powziąć
żadnych negatywnych działań w tej przestrzeni. Dlatego jest ona również
nazywana czystą, lub 'kadag'. I 'kadag' i 'lundrub' spontanicznie istnieją w tej
przestrzeni. I jeśli nie dbasz o pozostawanie w tym stanie, nie będziesz
mieć potrzeby czegokolwiek sprawdzać. Nie ma nikogo do sprawdzania. Ale to
tam jest. Nie masz potrzeby sprawdzać czy jest coś co jest czyste ani czy
jest coś co istnieje spontanicznie. One tam są.
Owocnej rozmowy Wszystkim życzę
Pozdrawiam