Manasikara
Moderator: Har-Dao
Manasikara
Wlasciwie pouczony uczen szlachetnych, [...]
rozrozniwszy, nie zwaza na rzeczy niewarte uwagi
i zwaza tylko na rzeczy warte uwagi.
Sabbasava Sutta, MN 2
to zwazanie to manasikara.
Manasikara to jest skupiona uwaga skierowana na to co faktycznie ma miejsce
w danej chwili. cos w rodzaju swiatla latarki w ciemnosci.
manasikara powstaje z kazda bez wyjatku umyslowoscia.
ale jesli jest skierowana na iluzje, na tresc mysli, na marzenia, to jest to
niewlasciwie skierowana uwaga.
wlasciwie skierowana uwaga to yoniso manasikara.
kazda manasikara moze powstac jako yoniso jesli sa odpowiednie warunki.
w tym watku bedziemy praktykowali rozpoznawanie wlasciwie skierowanej uwagi.
potrzebne jest wiec:
1. pouczenie
2. rozroznienie
3. decyzja
z pouczenia bedziemy wiedzieli co to jest manasikara.
z rozronienia bedziemy wiedzieli czym sie rozni yoniso od ayoniso.
decyzje kazdy podejmie i bedzie to decyzja o tym czy praktykowac uwaznosc czy nie.
rozrozniwszy, nie zwaza na rzeczy niewarte uwagi
i zwaza tylko na rzeczy warte uwagi.
Sabbasava Sutta, MN 2
to zwazanie to manasikara.
Manasikara to jest skupiona uwaga skierowana na to co faktycznie ma miejsce
w danej chwili. cos w rodzaju swiatla latarki w ciemnosci.
manasikara powstaje z kazda bez wyjatku umyslowoscia.
ale jesli jest skierowana na iluzje, na tresc mysli, na marzenia, to jest to
niewlasciwie skierowana uwaga.
wlasciwie skierowana uwaga to yoniso manasikara.
kazda manasikara moze powstac jako yoniso jesli sa odpowiednie warunki.
w tym watku bedziemy praktykowali rozpoznawanie wlasciwie skierowanej uwagi.
potrzebne jest wiec:
1. pouczenie
2. rozroznienie
3. decyzja
z pouczenia bedziemy wiedzieli co to jest manasikara.
z rozronienia bedziemy wiedzieli czym sie rozni yoniso od ayoniso.
decyzje kazdy podejmie i bedzie to decyzja o tym czy praktykowac uwaznosc czy nie.
***
Re: Manasikara
Manasikara powstaje z kazda bez wyjatku dhamma.
To nie jest cos rzadkiego czy niespotykanego, bo kazda bez wyjatku umyslowosc
jest zogniskowana na jakims obiekcie. zanim jednak takie zogniskowanie nastapi,
cos musi pociagnac umyslowosc w kierunku tego obiektu. to skierowanie to manasikara, a to zogniskowanie to ekagatta. to sa dwie rozne funkcjonalnosci umyslu
ktore wspolpracuja w procesie doznawania.
mozna praktykowac obserwujac uwaznie aktywnosci w dvara.
te aktywnosci mentalne przenosza sie z jednej dvara na inne, co stwarza mozliwosc
obserwowania wlasnie tego przemieszczania uwagi. to jest wlasnie manasikara w akcji.
nie ma potrzeby dokladnie jej zobaczyc, szczegolnie na poczatku praktyki.
wystarczy po prostu bys swiadomym tych przemieszczen i nie ignorowac ich.
z czasem, kiedy praktyka troche sie ustali, ta swiadomosc bedzie na tyle trywialna,
ze powstanie naturalne zainteresowanie jej bardziej subtelna funkcjonalnoscia.
To nie jest cos rzadkiego czy niespotykanego, bo kazda bez wyjatku umyslowosc
jest zogniskowana na jakims obiekcie. zanim jednak takie zogniskowanie nastapi,
cos musi pociagnac umyslowosc w kierunku tego obiektu. to skierowanie to manasikara, a to zogniskowanie to ekagatta. to sa dwie rozne funkcjonalnosci umyslu
ktore wspolpracuja w procesie doznawania.
mozna praktykowac obserwujac uwaznie aktywnosci w dvara.
te aktywnosci mentalne przenosza sie z jednej dvara na inne, co stwarza mozliwosc
obserwowania wlasnie tego przemieszczania uwagi. to jest wlasnie manasikara w akcji.
nie ma potrzeby dokladnie jej zobaczyc, szczegolnie na poczatku praktyki.
wystarczy po prostu bys swiadomym tych przemieszczen i nie ignorowac ich.
z czasem, kiedy praktyka troche sie ustali, ta swiadomosc bedzie na tyle trywialna,
ze powstanie naturalne zainteresowanie jej bardziej subtelna funkcjonalnoscia.
***
Re: Manasikara
przez weekend bedziemy po prostu notowali przesuniecia manasikary.
na poczatek nie ma potrzeby wogole zwracac uwagi na co ona sie przesuwa,
wystarczy po prostu notowac sam ruch uwagi.
chodzi o to aby zauwazyc jak doznanie funkcjonuje.
doznania maja mase roznorodnych funkcjonalnosci, jedne sa dosc intensywne
jak wlasnie manasikara, a inne sa bardziej subtelne jak vikara.
wszystkie jednak musza byc poznane.
milego weekendu,
A.
na poczatek nie ma potrzeby wogole zwracac uwagi na co ona sie przesuwa,
wystarczy po prostu notowac sam ruch uwagi.
chodzi o to aby zauwazyc jak doznanie funkcjonuje.
doznania maja mase roznorodnych funkcjonalnosci, jedne sa dosc intensywne
jak wlasnie manasikara, a inne sa bardziej subtelne jak vikara.
wszystkie jednak musza byc poznane.
milego weekendu,
A.
***
Re: Manasikara
Czesc Agrios,Agrios pisze: 3. decyzja
co masz dokladnie na mysli piszac "decyzja"? Jak by to bylo w pali? Kto podejmuje decyzje?
Pzdr.
If our mind is good & virtous it is happy. There's a smile in our heart (Ajahn Chah).
www.antonbaron.com
www.antonbaron.com
Re: Manasikara
Isidatta,
sadze ze chodzi ci o cetane.
nikt jej nie podejmuje, to jest glownie vipaka.
ja chyba jednak cos niejasno napisalem, sprobuje jeszcze raz:
Wlasciwie pouczony uczen szlachetnych, [...]
1. pouczenie jest tu potrzebne jako warunek.
rozrozniwszy, nie zwaza na rzeczy niewarte uwagi
2. rozroznienie jest tu konieczne jako warunek.
i zwaza tylko na rzeczy warte uwagi.
3. decyzja jest potrzebna jako warunek dla zwazania na jedno, a nie na drugie.
ta konkretna cetana moze powstac wlasnie na bazie 1. pouczenia i 2 rozroznienia.
cetana powstala na bazie czegos innego - bedzie chybiona.
usciski,
A.
sadze ze chodzi ci o cetane.
nikt jej nie podejmuje, to jest glownie vipaka.
ja chyba jednak cos niejasno napisalem, sprobuje jeszcze raz:
Wlasciwie pouczony uczen szlachetnych, [...]
1. pouczenie jest tu potrzebne jako warunek.
rozrozniwszy, nie zwaza na rzeczy niewarte uwagi
2. rozroznienie jest tu konieczne jako warunek.
i zwaza tylko na rzeczy warte uwagi.
3. decyzja jest potrzebna jako warunek dla zwazania na jedno, a nie na drugie.
ta konkretna cetana moze powstac wlasnie na bazie 1. pouczenia i 2 rozroznienia.
cetana powstala na bazie czegos innego - bedzie chybiona.
usciski,
A.
***
Re: Manasikara
dziękuję Agrios za zaproszenie
z twoich wypowiedzi w tym temacie na pewno bym miał wiele pytań mniej lub bardziej dociekliwych
niestety mam za mały zasób nazewnictwa danych określeń jakich użyłeś
może administratorzy by stworzyli dział tłumaczeń pewnych zwrotów i wyrażeń aby ci mniej douczeni mogli analizować dane wypowiedzi przez co byli by :roll: bardziej rozmowni na tym forum
miłego dnia
domber
z twoich wypowiedzi w tym temacie na pewno bym miał wiele pytań mniej lub bardziej dociekliwych
niestety mam za mały zasób nazewnictwa danych określeń jakich użyłeś
może administratorzy by stworzyli dział tłumaczeń pewnych zwrotów i wyrażeń aby ci mniej douczeni mogli analizować dane wypowiedzi przez co byli by :roll: bardziej rozmowni na tym forum
miłego dnia
domber
miłego dnia
domber
domber
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Manasikara
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Masz w tym panelu i kurs języka pali i słownik. Możesz też przecież zapytać.domber pisze:(...) może administratorzy by stworzyli dział tłumaczeń pewnych zwrotów i wyrażeń aby ci mniej douczeni mogli analizować dane wypowiedzi przez co byli by :roll: bardziej rozmowni na tym forum
Pozdrawiam
kunzang
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Manasikara
Domber,
Oczywiście jesteś mile widziany w panelu Theravāda.
Pozdrawiam,
Piotr
zdaje się, że Agrios zapraszał Cię tu: http://groups.google.ca/group/tipitaka_pl bo na naszym forum nie bywa już obecny...domber pisze:dziękuję Agrios za zaproszenie
Oczywiście jesteś mile widziany w panelu Theravāda.
Pozdrawiam,
Piotr
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Manasikara
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Bywa obecny, lecz się nie wypowiada.piotr pisze:(...) bo na naszym forum nie bywa już obecny...
Pozdrawiam
kunzang