dzogczen i obserwowanie siebie

dyskusje i rozmowy

Moderator: kunzang

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:Gra, i dzięki za wyjaśnienie, Kunzie n
By była pełna jasność w tej kwestii - bo i kolejnością odniesień sobie głowy nie zawracałem i... itd - załączam cytat z rozmowy, którą na ten temat już swego czasu odbyliśmy.
kunzang pisze: - seria natury umysłu - semde, podkreśla aspekt świadomości i kładzie nacisk na naturalny stan umysłu
- seria pierwotnej przestrzeni - longde, podkreśla aspekt pustki i kładzie nacisk na wolność od wszelkiego wysiłku.
- seria tajemnych wyjaśnień - managde, podkreśla nierozdzielność /yerme/ przejrzystości (świadomości) i przestrzeni (pustki) i kładzie nacisk na najistotniejsze punkty dwu powyższych.

Są to, trzy style dzogczen podejścia do sprawy. Kwestią jest to, że choć mówi się o przyłożeniu uwagi do przejrzystości /umysłu/, lub do pustości /natury zjawisk/ to, istotą jest yerme - nierozdzielność tych dwu. Znaczy to tyle, że sama przejrzystość, lub sama pustość nie są tym. W dzogczen mówi się, iż są one nierozdzielne, a ów podział wprowadza się sztucznie dla lepszego zrozumienia stanu dzogczen.
Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
bydlachu
Posty: 43
Rejestracja: sob cze 30, 2007 07:34
Lokalizacja: łódz

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: bydlachu »

Czy można zrobić praktyki wstępne w przekazie A-thri (czyli semde;czy tak?) a potem przejść do praktyk menagde(Siang Siung Nin Dziu)?
Czy w A-thri jest thogal?
Dlaczego tak mało znany w bon jest przekaz longde-dzogczen?
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: booker »

kunzang pisze:ałączam cytat z rozmowy, którą na ten temat już swego czasu odbyliśmy.
Tak, właśnie ja zerkałem na ten cytat jeszcze zanim go ponownie podałeś (a dobrze) i to dopomogło mi dozrozumieć.

Wiesz jak jest, ktoś kto nie praktykuje danych nauk (tu mówie o sobie oraz dzogczen) a tylko chce je rozumieć zawsze będzie zadawał takie z niebawzięte pytania jak ja :)

Jeżeli już się tym interesuje rozumowo, to przynajmniej chciałbym nie nosić, lub nosić jak najmniej błędnych poglądów. Chodziło mi iż nie rozróżniałem semde,longde i managde od yerme.

Jeszcze tylko dopytam:
kunzang pisze: Kwestią jest to, że choć mówi się o przyłożeniu uwagi do przejrzystości /umysłu/, lub do pustości /natury zjawisk/ to, istotą jest yerme - nierozdzielność tych dwu.
Jak nazywa się w tym systemie:
1.Przejrzystość /umysłu/ i
2.Pustość /natury zjawisk/

Jeżeli mógłbym też poprosić o nakierowanie, gdzie mogę poczytać czym w tych naukach określa się te dwa wymienione.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
domber
Posty: 948
Rejestracja: pt maja 11, 2007 19:43

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: domber »

przepraszam że zaśmiecam waszą rozmowę tak błahym pytaniem
KUNTU ZANGPO jakie jest tłumaczenie na język polski
miłego dnia
domber
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:Jak nazywa się w tym systemie:
1.Przejrzystość /umysłu/ i
2.Pustość /natury zjawisk/

Jeżeli mógłbym też poprosić o nakierowanie, gdzie mogę poczytać czym w tych naukach określa się te dwa wymienione.
Nie bardzo rozumiem - chodzi Tobie o to, co można odniesć do semde, a co do longde?
domber pisze:KUNTU ZANGPO jakie jest tłumaczenie na język polski
Tłumaczy się to, jako: wszechdobry; bywa, że jako: wszystko jest dobre.

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: booker »

kunzang pisze:Nie bardzo rozumiem - chodzi Tobie o to, co można odniesć do semde, a co do longde?
Chodziło mi o tybetanskie nazwy, oraz zwięzły opis, czym te rzeczy są - czyli czym jest przejrzystość umysłu i czym jest pustość natury zjawisk - w kontekście tych nauk.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:Chodziło mi o tybetanskie nazwy, oraz zwięzły opis, czym te rzeczy są - czyli czym jest przejrzystość umysłu i czym jest pustość natury zjawisk - w kontekście tych nauk.
Dzięki za wyjaśnienie.
booker pisze:Jak nazywa się w tym systemie:
1.Przejrzystość /umysłu/ i
2.Pustość /natury zjawisk/

Jeżeli mógłbym też poprosić o nakierowanie, gdzie mogę poczytać czym w tych naukach określa się te dwa wymienione.
Stosowne wyjaśnienia odnośnie tego znajdziesz w:
- ''Cykl Dnia i Nocy'' Namkhai Norbu
- ''Niamdziu'' Tru Dzialła Jungdrung
- ''Komentarz do dwudziestu jeden małych gwoździ'' Czerpunk Nagzer Lopo
- ''Dzogczen ścieżka samowyzwolenia. vol.3'' Namkhai Norbu
- ''Dzogczen ścieżka samowyzwolenia. vol.4'' Longczenpa, Namkhai Norbu, Dudjom Rinpocze.
- ''Dzogczen ścieżka samowyzwolenia. vol.5'' Longczenpa, Mańdziuśrimitra
- ''Dzogczen ścieżka samowyzwolenia. vol.7'' Namkhai Norbu Rinpocze, Patrul Rinpocze, Mipham Rinpocze
- ''Nauki dzogczen bonpo'' Lopon Tenzin Namdak
- ''Dzogczen stan doskonałości samej w sobie'' Nakhai Norbu
- ''Cuda naturalnego umysłu'' Tenzin Wangyal Rinpocze

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: booker »

Danke Kunzang.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
booker pisze:Stan Kuntu Zangpo poprzedza wszystko.
Co poprzedza Kuntu Zangpo ?
Puki ten trup nie cuchnie jeszcze...
W ramach ciekawostki z jednej strony umieszczam, z drugie warto - jak dla mnie - zwrócić uwagę na język dzogczen, a co za tym idzie, kiedy zostały wypowiedziane słowa i kto ich słuchał, gdy rozpatrujemy np cytaty tyczace się Kuntu Zangpo bis 8) ;) /i wizje na ten temat/
dwanascie małych tantr /ustne nauki dzogczen/ - fragment - pisze: [...] Pierwotny nauczyciel Kuntu Zangpo
trudny do określenia w jakikolwiek sposób,
powstaje ze źródła w (stanie) wielkiej niewyrażalności.
Z tego stanu współczujący nauczyciel Kuntu Zangpo
równomiernie rozszerza swe współczucie na wszystkich.
Ze stanu niewzruszonej natury umysłu
będąc cudem aktywnej pierwotnej mądrości
niezmierzona miłująca dobroć lśni na inne istoty.
[...]
Tantra - zwana dzogczen :)
Z dzogczen w ramach yungdrung bon jest lekki ubaw, bo jest on zintegrowany z szamanizmem, sutrą i tantrą, a no i daną kulturą, która to kultura swe mapy posiada. To się w całość zaczyna jasną składać, gdy najzwyczajniej w świecie, tą ścieżką się podąża.

Pozdrawiam
kunzang
EDIT
ps
Booker - życzysz sobie... masz, to co tworzy /cokolwiek to znaczy/. ubaw, bo w istocie tego nie ma /znaczy się, wykracza poza jakiekolwiek odniesienie się do tego: nie ma, ma... itd... /.
.
dane :580:
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: dzogczen i obserwowanie siebie

Nieprzeczytany post autor: booker »

kunzang pisze:Booker - życzysz sobie... masz, to co tworzy /cokolwiek to znaczy/. ubaw, bo w istocie tego nie ma /znaczy się, wykracza poza jakiekolwiek odniesienie się do tego: nie ma, ma... itd... /.
Chciałbym powiedzieć, że te wyżej dane ustne wyjaśnienie spełnia moje życzenie.

Obyśmy nigdy nie byli głusi na pouczenia
pierwotnego nauczyciela Kuntu Zangpo,
trudnego do określenia w jakikolwiek sposób !

Obyśmy praktykowali wytrwale
by rozwiać chmury naszej ignorancji
by postrzec cudowi aktywnej pierwotnej mądrości
oraz potrafili użyć jej by uratować siebie
i wszystkie istoty od cierpienia.


W głębokim pokłonie
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Bon”