By była pełna jasność w tej kwestii - bo i kolejnością odniesień sobie głowy nie zawracałem i... itd - załączam cytat z rozmowy, którą na ten temat już swego czasu odbyliśmy.booker pisze:Gra, i dzięki za wyjaśnienie, Kunzie n
Pozdrawiamkunzang pisze: - seria natury umysłu - semde, podkreśla aspekt świadomości i kładzie nacisk na naturalny stan umysłu
- seria pierwotnej przestrzeni - longde, podkreśla aspekt pustki i kładzie nacisk na wolność od wszelkiego wysiłku.
- seria tajemnych wyjaśnień - managde, podkreśla nierozdzielność /yerme/ przejrzystości (świadomości) i przestrzeni (pustki) i kładzie nacisk na najistotniejsze punkty dwu powyższych.
Są to, trzy style dzogczen podejścia do sprawy. Kwestią jest to, że choć mówi się o przyłożeniu uwagi do przejrzystości /umysłu/, lub do pustości /natury zjawisk/ to, istotą jest yerme - nierozdzielność tych dwu. Znaczy to tyle, że sama przejrzystość, lub sama pustość nie są tym. W dzogczen mówi się, iż są one nierozdzielne, a ów podział wprowadza się sztucznie dla lepszego zrozumienia stanu dzogczen.
kunzang