Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Moderator: kunzang
-
- Posty: 30
- Rejestracja: czw kwie 19, 2007 11:29
- Tradycja: Bon i Buddyzm tybetański
- Lokalizacja: Warszawa
Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Chciałbym zapytać czy macie jakieś swoje prywatne bądź zasłyszane spostrzeżenia odnośnie różnic pomiędzy Bon a Buddyzmem ? Zaznaczę , że nie chodzi mi tu o różne linie przekazu bądż o rózne kraje z których owe przekazy pochodzą bo o tym powszechnie wiadomo .
Lecz bardziej o jakieś charakterystyczne (niepowtarzalne) aspekty podejścia do praktyki , przekazu nauk ,życia.
Ostatecznym celem obu tych Buddyzmów (Tenpy Szenraba i Siakjamuniego) jest ten sam doskonały stan oświecenia. Powstały one jednak w dwóch róznych epokach i innych miejscach .
Wiadomo też, że na przestrzeni setek lat proces wymiany pomiędzy tymi religiami bardzo mocno upodobnił je do siebie ale jakby nie patrzeć są one także dwiema róznymi historiami....
Drenpa
Lecz bardziej o jakieś charakterystyczne (niepowtarzalne) aspekty podejścia do praktyki , przekazu nauk ,życia.
Ostatecznym celem obu tych Buddyzmów (Tenpy Szenraba i Siakjamuniego) jest ten sam doskonały stan oświecenia. Powstały one jednak w dwóch róznych epokach i innych miejscach .
Wiadomo też, że na przestrzeni setek lat proces wymiany pomiędzy tymi religiami bardzo mocno upodobnił je do siebie ale jakby nie patrzeć są one także dwiema róznymi historiami....
Drenpa
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Nie jestem w Bonie ale jedno mnie intrygujedrenpa pisze: Chciałbym zapytać czy macie jakieś swoje prywatne bądź zasłyszane spostrzeżenia odnośnie różnic pomiędzy Bon a Buddyzmem ? [...]
Ostatecznym celem obu tych Buddyzmów (Tenpy Szenraba i Siakjamuniego) jest ten sam doskonały stan oświecenia. Powstały one jednak w dwóch róznych epokach i innych miejscach .
Dwóch różnych Buddów, dwa przekazy Dzogdzen...a jednak - Dzogczen
Nie wiem na ile dokładnie (ani pobieżnie) są one identyczne a co je różni, jednakże widać iż nauczyciele Ningmapy i Bon darzą się szczerym szacunkiem. Widać to w "Tybetańskiej Jodze Snu i Śnienia", gdzie Tenzin Wangyal Rinpoche (Y.Bon) w drugim zdaniu dedykuje książkę Chogyalowi Namhkai Norbu Rinpoche (Ningma), określając Go jako swoją 'wielką inspirację'.
TWR był z kolei zaproszony przez ChNNR by nauczać we Włoszech.
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Nie tylko Njingma, ale również Sakja, Kagju (rozpoznany jako tulku Szabdrunga Rinpocze z Drugpa Kagju). Zdaje się, że posiada także przekaz nauk Bon.booker pisze:Chogyalowi Namhkai Norbu Rinpoche (Ningma)
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Dzięki za uzupełnienie, JW.
Pozdrawiam
/M
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- stworzenie
- Posty: 1034
- Rejestracja: śr maja 28, 2008 21:24
- Płeć: kobieta
- Tradycja: bon
- Lokalizacja: Reda
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Zgadza się. Wśród jego nauczycieli znajdował się m.in. Szardza Rinpocze (mistrz bon, który urzeczywistnił tęczowe ciało). Z tego co się orientuję NNR otrzymał też inicjacje od Lopona Tenzina Namdaka Rinpocze (również bon).Zdaje się, że posiada także przekaz nauk Bon.
A co do różnic - w bon chodzimy wokół stupy w przeciwną do wskazówek zegara stronę.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Namkhai Norbu Rinpocze wraz z kilkoma uczniami otrzymał przekaz doświadczenia dwudziestu czterech mistrzów śang śung nien dzju /dzogczen/ i związane z tym nauki.stworzenie pisze:(...) Z tego co się orientuję NNR otrzymał też inicjacje od Lopona Tenzina Namdaka Rinpocze (również bon). (...)
Pozdrawiam
kunzang
- stworzenie
- Posty: 1034
- Rejestracja: śr maja 28, 2008 21:24
- Płeć: kobieta
- Tradycja: bon
- Lokalizacja: Reda
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Witam
Pozdrawiam
kunzang
No, to się pewnie da jeszcze bardziej doprecyzowaćstworzenie pisze:Dzięki za doprecyzowanie.
Pozdrawiam
kunzang
-
- Posty: 30
- Rejestracja: czw kwie 19, 2007 11:29
- Tradycja: Bon i Buddyzm tybetański
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Nie tylko przekazy Dzogczen . Bonpowie mają równiez pełen cykl nauk tantrycznych.booker pisze: Nie jestem w Bonie ale jedno mnie intryguje
Dwóch różnych Buddów, dwa przekazy Dzogdzen...a jednak - Dzogczen
/M
Rzeczywiście fakt istnienia dwóch odrębnych przekazów tak doskonałych nauk jak np. Dzogczen robi duże wrażenie .
Mi zawsze przychodzi tutaj na myśl analogia do współczesnych odkryć naukowych dotyczacych tego samego zagadnienia ,a odkrywanych niezaleznie np. w dwóch różnych miejscach ( np zasada działania telefonu i inne) .
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Tu drobna uwaga. Przekazy dzogczen wszystkich trzech cykli /semde, longde i managde/ pominąwszy bon we wszystkich szkołach tybetańskich pochodzą od Garaba Dordże /prahewadżra/ a nie od Buddy Śakjamuniego.booker pisze: Dwóch różnych Buddów, dwa przekazy Dzogdzen...a jednak - Dzogczen
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
To ja dziękuję za tą drobną uwagękunzang pisze:Witam
Tu drobna uwaga. Przekazy dzogczen wszystkich trzech cykli /semde, longde i managde/ pominąwszy bon we wszystkich szkołach tybetańskich pochodzą od Garaba Dordże /prahewadżra/ a nie od Buddy Śakjamuniego.booker pisze: Dwóch różnych Buddów, dwa przekazy Dzogdzen...a jednak - Dzogczen
Pozdrawiam
kunzang
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
-
- Posty: 30
- Rejestracja: czw kwie 19, 2007 11:29
- Tradycja: Bon i Buddyzm tybetański
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Wracając do cech chrakterystycznych różniących Bon Od Buddyzmu trafiłem w sieci na ciekawy artykuł znanego tybetologa Tseringa Thar pt. " Bonpo Tantrics in Kokonor Area "
Odkrył on podczas swoich badań w 1996 r na wyizolowanych terenach Amdo i Kokonor wciąż istniejące wspólnoty Bonpo , których życie i praktyka są zorganizowane wg.zasad powszechnych przed wprowadzeniem Buddyzmu do Tybetu oraz reguł poprzedzających rozwój systemu monastycznego.
W skrócie :
Społeczności te są całkowicie świeckie.Praktykują wyłącznie tantrę i dzogczen (nie ma tu tradycji studiowania sutr). Nie mają klasztorów tylko coś w rodzaju ogólnodostępnej świątyni zwanej Dza-khang lub Sem-khar w których odbywają się rytuały dla całej wspólnoty.
Istnieje cały kalendarz roczny tych ceremonii które prowadzone są przez tantryków.
Sama konstrukcja i funkcja tych budowli Dza-khang nawiązuje bezpośrednio do czasów gdy były one powszechnie używane w Tybecie centralnym jeszcze do 7 wieku - czasów Króla Songstena Gampo ,zanim w wyniku prześladowań politycznych w 8 wieku zanikły i przeniosły się na obrzeża Tybetu jak np Amdo.
Więcej o tych społecznościach , ich sposobie podtrzymywania przekazu nauk , rytuałach i ubiorach w w.w. artykule
Odkrył on podczas swoich badań w 1996 r na wyizolowanych terenach Amdo i Kokonor wciąż istniejące wspólnoty Bonpo , których życie i praktyka są zorganizowane wg.zasad powszechnych przed wprowadzeniem Buddyzmu do Tybetu oraz reguł poprzedzających rozwój systemu monastycznego.
W skrócie :
Społeczności te są całkowicie świeckie.Praktykują wyłącznie tantrę i dzogczen (nie ma tu tradycji studiowania sutr). Nie mają klasztorów tylko coś w rodzaju ogólnodostępnej świątyni zwanej Dza-khang lub Sem-khar w których odbywają się rytuały dla całej wspólnoty.
Istnieje cały kalendarz roczny tych ceremonii które prowadzone są przez tantryków.
Sama konstrukcja i funkcja tych budowli Dza-khang nawiązuje bezpośrednio do czasów gdy były one powszechnie używane w Tybecie centralnym jeszcze do 7 wieku - czasów Króla Songstena Gampo ,zanim w wyniku prześladowań politycznych w 8 wieku zanikły i przeniosły się na obrzeża Tybetu jak np Amdo.
Więcej o tych społecznościach , ich sposobie podtrzymywania przekazu nauk , rytuałach i ubiorach w w.w. artykule
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
kunzang pisze:Witam
Namkhai Norbu Rinpocze wraz z kilkoma uczniami otrzymał przekaz doświadczenia dwudziestu czterech mistrzów śang śung nien dzju /dzogczen/ i związane z tym nauki.stworzenie pisze:(...) Z tego co się orientuję NNR otrzymał też inicjacje od Lopona Tenzina Namdaka Rinpocze (również bon). (...)
Pozdrawiam
kunzang
stworzenie pisze:Dzięki za doprecyzowanie.
Z Gompy Wspólnoty Dzogczen w Merigar.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
I wokół Kailaś też, dlatego możemy mijając się z Nyingmapami, Sakyapami, Kagyupami i Gelugpami radośnie przybijać piąchęstworzenie pisze:Zgadza się. Wśród jego nauczycieli znajdował się m.in. Szardza Rinpocze (mistrz bon, który urzeczywistnił tęczowe ciało). Z tego co się orientuję NNR otrzymał też inicjacje od Lopona Tenzina Namdaka Rinpocze (również bon).Zdaje się, że posiada także przekaz nauk Bon.
A co do różnic - w bon chodzimy wokół stupy w przeciwną do wskazówek zegara stronę.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- stepowy jeż
- Senior User
- Posty: 1852
- Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen, Zen
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Karma Mipham Zangpo w "Źródła nauk dzogczen w szkole ningmapa" -> w "Lustro" pisze:kunzang pisze: Tu drobna uwaga. Przekazy dzogczen wszystkich trzech cykli /semde, longde i managde/ pominąwszy bon we wszystkich szkołach tybetańskich pochodzą od Garaba Dordże /prahewadżra/ a nie od Buddy Śakjamuniego.
pzdrWszyscy mistrzowie dzogczen z ningmapy uważają, że nauki dzogczen są autentycznymi naukami Buddy. Jak to możliwe, skoro wiadomo, że fizycznie Budda nauczał jedynie ogólnych nauk zawartych w sutrach hinajany, takich jak cztery szlachetne prawdy, ośmioraka ścieżka, dwanaście ogniw współzależnego powstawania itd.? Teza, że Budda Siakjamuni faktycznie nauczał czegoś więcej, np. sutr mahajany, na których opiera się cały buddyzm chan i zen, jest nie do udowodnienia. Wiemy, że mahajana rozwinęła się dopiero kilkaset lat po odejściu Buddy.
Buddyści uważają jednak, że nauki Buddy nie ograniczają się do tego świata. Budda nauczał w wielu światach, w wielu różnych wymiarach i przyjmując różne formy. Przykładowo, w świecie nagów nauczał sutr pradżniaparamity, które następnie zostały przeniesione na Ziemię przez mistrza Nagardżunę.
Z kolei buddyzm tantryczny ma swoje źródło w manifestacjach czystych wymiarów. Uważa się, że czyste wymiary i bóstwa są manifestacjami buddów. W niektórych tantrach, takich jak Kalaczakra, mówi się, że zostały one przekazane przez Buddę Siakjamuniego, jednak nie w fizycznej postaci, lecz w czystej formie bóstwa Kalaczakry.
Tak więc choć Budda Siakjamuni żyjąc na ziemi przekazywał swoim uczniom fizycznie jedynie nauki hinajany, stanowi źródło wszystkich nauk określanych dziś jako buddyjskie. W szczególności uważa się, że nie tylko przepowiedział przyjście mistrza, który przekaże nauki poza przyczyną i skutkiem, ale że sam odrodził się jako Garab Dordże, by przekazać najwyższe nauki Wielkiej Doskonałości.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Cóż mogę rzec poza tym, że z życiorysu /umownego dość/ Garaba Dordże wcale to dla mnie jednoznacznie nie wynika, iż był wcieleniem Buddy Śakjamuniego /na marginesie - trzeba koniecznie poinformować o tym, tych z theravady /. Wszystkie nauki mają swe źródło w stanie Dharmakai - jak dla mnie, dobrze, skoro tak, to tak Pozwolę sobie mieć jednak inne zdanie na temat koligacji/emanacji rodzinnychstepowy jeż pisze:Karma Mipham Zangpo w "Źródła nauk dzogczen w szkole ningmapa" -> w "Lustro" pisze:kunzang pisze: Tu drobna uwaga. Przekazy dzogczen wszystkich trzech cykli /semde, longde i managde/ pominąwszy bon we wszystkich szkołach tybetańskich pochodzą od Garaba Dordże /prahewadżra/ a nie od Buddy Śakjamuniego.
''(...) W szczególności uważa się, że nie tylko przepowiedział przyjście mistrza, który przekaże nauki poza przyczyną i skutkiem, ale że sam odrodził się jako Garab Dordże, by przekazać najwyższe nauki Wielkiej Doskonałości.''
Pozdrawiam
kunzang
- stepowy jeż
- Senior User
- Posty: 1852
- Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen, Zen
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Cóż, też nie przywiązuję istotnej wagi do tego kto czyim wcieleniem jest (co zresztą w żaden sposób nie jest weryfikowalne). Pozostaje mi wierzyć póki co, że nauki dzogczen są autentycznymi naukami pochodzącymi wprost od dharmakai, co czynię zresztą.kunzang pisze:Pozwolę sobie mieć jednak inne zdanie na temat koligacji/emanacji rodzinnych
ps. Skądinąd ciekawa interpretacja, z którą spotkałem się pierwszy raz. Słyszałem natomiast już, że Szenrab Miwo to poprzednie wcielenie buddy Siakamuniego. Ale nie mnie o tym się wypowiadać.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
W tradycji Kagyu I Dziamgon Kontrul Lodro Thaje napisał kilka dzieł poświęconym naukom Bon.jw pisze:Nie tylko Njingma, ale również Sakja, Kagju (rozpoznany jako tulku Szabdrunga Rinpocze z Drugpa Kagju). Zdaje się, że posiada także przekaz nauk Bon.booker pisze:Chogyalowi Namhkai Norbu Rinpoche (Ningma)
Dodam, że ojciec Dziamgona Kontrula, był wykształconym lamą w tradycji Bon. Pochodził on ze starego i sławnego rodu Khyung-po, z tego samego rodu pochodzi słynny Milarepa.
odczuwaj dobro
Re: Różnice pomiedzy Bon a Buddyzmem
Myślę, ze odpowiedz może ci udzielić książka „Nauki Dzogczen Bonpo” Lopon Tenzin Namdak. Wykłady z rożnych krajów. Ten mistrz Bon znajduje różnice filozofii poszczególnych szkół buddyjskiej i dzogczen:
Obszerniejszy cytat z rozdziału Mahamudra i Dzogczen, czy to jest to samo?Jeżeli istnieją różne poglądy i ścieżki, prowadzą one do odmiennych rezultatów. Tylko to jest logiczne. Stan Buddy (owoc) według madhjamiki i mahamudry nie są tym samym, co według dzogczen.
Znalazłem tez wypowiedz Tenzina Wangila Rinpocze, który się starał odpowiedzieć czym się różni bon od buddyzmu. Wykład z Warszawy 7 sierpień 1995 rok.W kategoriach podstawy , ścieżki i owocu, mahamudra i dzogczen nie są tym samym. Tantra mówi o detong jeszie, zjednoczeniu tych dwóch ( błogości i śunjaty), podczas gdy dzogczen od samego początku jest niedualistyczny. W sutrach mówi się o inteligencji, która rozumie śunjate ( stong-nyid rtogs- pa i shes-rab). W tantrze mamy poznanie zjednoczenia błogości i śuniaty ( bde stong ye-shes) . Natomiast w dzogczen jest Wyjatkowa Esencja (thigle-le nyag- gcig). Zatem cel każdej z tych ścieżek definiuje się w odmienny sposób.
W dzisiejszych czasach wielu lamów mówi Phyag-chen rdzogs-chan dbu-ma chen-po gcig-pa red, czyli: „ mahamudra, dzogczen i wielka madhjamika są zupełnie tym samym”. To stwierdzenia może być użyteczne dla propagowania niesekciarstwa, ale z filozoficznego punktu widzenia nie jest to prawda. Mahamudra ( mimo iż naucza się jej we wszystkich szkołach tantrycznych), jest szczególnie związana z kagyupami, a dzogczen z ningmapami i bonpami.
Wielka madhjamikę geligpowie nazywają swoim poglądem. Podkreśliliśmy już, w jaki sposób pogląd madhjamiki wyraźnie odróżnia się od dzogczen, a obecnie zajmiemy się tym jak mahamudra odróżnia się od dzogczen. Różnią się od siebie w kategoriach podstawy (poglądu), ścieżki (medytacji) i owocu (rezultatu). Rezultaty nie są te same, ponieważ pogląd i medytacja różnią się od siebie.
Moim zdaniem nie ma jakiejś głównej różnicy, są różnice drugorzędne. Jeśli chodzi o dzogczen to dla mnie nie ma już nic bardziej głębokiego, nie ma żadnych innych wyjaśnień, które wychodzą poza to, a jeśli chodzi o buddyzm, jest to bardzo szerokie pole. Czasami w tradycji, gdzie ludzie nie znają bon, nie czytali nic na ten temat, nie spotkali żadnego mistrza, mówią, że bon to jest religia prymitywna albo jakiś szamanizm. Ale w rzeczywistości jest to sekciarstwo. Czasami ktoś pyta jakimi jesteś buddystą: czy koreańskim, tybetańskim, czy innym, a jeśli tybetańskim to z jakiej tradycji, i dalej z jakiej specjalnej szkoły, od jakiego mistrza. W ten sposób wszystkie życiowe problemy z pracy, życia rodzinnego, czy z przedszkola przenosimy na praktykę dharmy, a jeśli chodzi konwencjonalną stronę praktyki, to są ogromne różnice np. posiadamy inne bóstwa i oczywiście istnieje tutaj dużo form praktyki szamańskiej, które tez można dostrzec w buddyzmie. Wiele czynności jak np. palenia kadzidła, wieszanie flag modlitewnych charakteryzuje tybetańską formę buddyzmu, są to wpływy, które zostały przyjęte z bon. Czasami ludzie mówią, że wszystko to zostało wzięte z bon, ale potem mówią, że bon jest niedobry, a to, co my praktykujemy jest właściwe. Indywidualne pomieszanie stwarza problemy, ale jeśli jako praktykujący dharme, nauczysz się postrzegać problemy, to one przestaną być problemami. Ponieważ nauki należą do wszystkich, to każdy ma nad czym pracować i to wszystko, nie ma już nic więcej.