"Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine"

dyskusje i rozmowy

Moderator: kunzang

Igo
Posty: 962
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 17:37
Tradycja: Bon i buddyzm tybetański

"Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine"

Nieprzeczytany post autor: Igo »

Tutaj http://www.dzogczen.pl/dzogczen/rigpa.html napisano:
Jak więc widać, po to ażeby nauczyć się lub stosować praktykę dzogczen, albo pozostawać w prawdziwym stanie dzogczen, nie wystarczy cicho siedzieć praktykując szine. Szine jest użyteczna i przydatna, ale nie jest najważniejsza. Szine, czyli stan spokoju, stan pustki jest w ostateczności tylko pewnego rodzaju doświadczeniem. A w naukach dzogczen istnieją metody, które są dużo ważniejsze od zwyczajnej szine. Ludzie zwykle nie rozumieją tego i kiedy mówią o szine, uważają ją za najwyższą praktykę. Ale to nie jest prawda. Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine. Dwadzieścia jeden głównych semzin, działa wykorzystując całą gamę metod obejmujących koncentrację, oddech, różne postawy ciała, dźwięki. itp., aby doprowadzić praktykującego do stanu kontemplacji.
A jak to jest w bon ? Czy rowniez semzin jest wazniejsze od szine ?
I dlaczego wazniejsze ? Jak to wytlumaczyc ?
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: "Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine"

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
Igo pisze:A jak to jest w bon ? Czy rowniez semzin jest wazniejsze od szine ?
Nie, nie jest. Style dzogczen semde, longde i managde, nie konkurują między sobą w yungdrung bon.

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Igo
Posty: 962
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 17:37
Tradycja: Bon i buddyzm tybetański

Re: "Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine"

Nieprzeczytany post autor: Igo »

Czyli jak rozumiem szine przynalezy do serii dzogczen semde, a semzin do serii managde ?
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: "Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine"

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Igo pisze:Czyli jak rozumiem szine przynalezy do serii dzogczen semde, a semzin do serii managde ?
Nie wiem, natomiast szine generalnie w dzogczen jest praktyką służącą do zdobycia bezpośredniego doświadczenia naturalnego stanu, zarówno w Bon jak i w linii Namkhaia Norbu. Słowa Rinpocze które przytoczyłeś dotyczą tego, że niektórzy uważają praktykowanie szine bez tej perspektywy za najważniejszą praktykę i to jest błędne, całkowicie błędne. Wypowiadał się na ten temat Yongdzin Rinpocze w 2002 roku - powiedział do sanghi "przestańcie się gapić na to A" oraz Nyima Dakpa Rinpocze - podał przykład, że jak jedziesz autostradą gdzieś, to zmierzasz do określonego celu. Jeżeli spodoba Ci się po drodze i się zatrzymasz, to do celu nie dojedziesz; i drugi przykład - o zaśnięciu w podróży i zostaniu zjedzonym tam, gdzie się nieuważnie zasnęło.
Aby zastosować szine w prawidłowy sposób w naukach dzogczen nie wystarczy sama koncentracja. Jest jeszcze coś do zrobienia. Potem można praktykować dalej szine dla rozwinięcia koncentracji, ale jest to drugorzędne.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: "Praktyka pojedynczego semzin jest dużo ważniejsza od szine"

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
pawel pisze:(...)
Aby zastosować szine w prawidłowy sposób w naukach dzogczen nie wystarczy sama koncentracja. Jest jeszcze coś do zrobienia. Potem można praktykować dalej szine dla rozwinięcia koncentracji, ale jest to drugorzędne.
A haczykiem tu jest to, że to co się nazywa ''szine'' w garudzie, to jest to, co jest prezentowane w cyklu A-tri dzogczen, gdzie nazwa szine nawet nie pada /w rdzennym tekście/, jednak mamy tam trzy fazy, które są definiowane w komentarzach nauczycieli jako jedna, bądż dwie; ''szine''; bądź ''szine'' i ''niamsziang'' /kontemplacja/. Tak więc w garudzie, pojęciem ''szine'' operuje się generalnie w związku z naukami A-tri, gdzie ''szine'' jest rozumiane, jako ''szine'' i ''lahtong'' /śamatha i wipaśjana/, a bywa, że i kontemplacja jest w tym worku ;)

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Bon”