Praktyka Niskiej Klasy. ZM Seung Sahn pisze:
Allston, Massachusetts
14 Września 1977
Drogi Soen Sa Nim
Jak się masz ? Mam nadzieje, że dobrze, nawet pomimo iż pracujesz tak mocno.
Wszyscy w Cambridge Zen Center przesyłają pozdrowienia dla Ciebie i całej rodziny Zachodniego Wybrzeża.
Muszę Ci coś opowiedzieć. Tego lata uwierzyłem w buddyzm na 100% więc jestem bardzo szczęśliwy. Wcześniej w moim umyśle było wiele zmagań czy praktykować, czy nie. Ale tego lata wiele złej karmy zniknęło. Ta walka się zatrzymała, więc praktykowanie stało się możliwe. Przestałam również palić - coś co sądziłam iż nie będe mogła wykonać nawet za milion lat. Jak to się stało ?
Czy pamiętasz jak dwa lata temu wiele złej karmy pojawiło się w moim umyśle i wyprowadziłam się z Ośrodka Zen i przestałam praktykować ? Dałeś mi wówczas mantrę: "Gate,gate,paragate,parasamgate, bodhi svaha". W przeciągu trzech miesięcy wróciłam do praktykować do Ośrodka Zen. Wówczas powiedziałeś "Okej, twój umysł jest silniejszy, więc teraz musisz przy wdechu "Czysty umysł" i na wydechu "Nie wiem". Robiłam tą praktykę przez jakiś czas, nawet mimo to iż jej nie lubiłam. Ale na początku lata moja stara zła karma znów się pojawiła -- "Nie nawidze Zen; Nie chce praktykować". Więc zaczęłam ponownie wykonywać mantrę. Znów ta zła karma zniknęła.
Teraz rozumiem mantry. Wszystko co wiem, to że gdy zaczynam tracić kierunek ta mantra sprawia iż znów idę prosto. Czy to jest okej by robić ją cały czas nawet wówczas gdy mój umysł jest mocny ? Niektórzy mówią iż używanie mantr jest praktyką bardzo niskiej klasy. Czy to prawda ? Proszę opowiedz mi o używaniu mantr.
Dziękuje za nauczanie mnie buddyzmu.
Kocham
Dyan
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
21 Września 1977
Droga Dyan
Dziękuje za Twój list. Jak się masz ? Rodzina Zachodniego Wybrzeża pozdrawia Ciebie i rodzinę Cambridge Zen Center.
Mówisz, że wierzysz w buddyzm na 100% Bardzo się ciesze to słyszeć ! Gratuluje iż Twoja praktyka staje się bardzo mocna. Powiedziałaś też iż rzuciłaś palenie, to wspaniale.
W swoim liście piszesz o mantrze i umyśle nie-wiem. Niektórzy ludzie mówią iż używanie mantry jest niskiej-klasy. To źle. To ich myślenie jest niskiej klasy. Kompas Zen* mówi "Bez myślenia - praktyki sutr, praktyki mantr, praktyki yom bul (powtarzania imienia Buddy), praktyka Zen wszystkie są takie same, ale jeżeli jesteś przywiązana do myślenia i przywiązana do słów, wszystkie praktyki różnią się."
Jedząc niektórzy ludzie używają pałeczek, niektórzy widelców, niektórzy łyżeczek, niektórzy palców. To czego używasz nie jest istotne -- czy się najadłaś ? Czy używasz mantry czy kong-anów nie jest istotnym. Istotne jest w jaki sposób utrzymujesz umysł-właśnie-teraz z chwili na chwilę. Jeżeli to pojmujesz, zawsze możesz utrzymywać umysł wystarczy. To oznacza, że już masz wolność od życia i śmierci, i że pojmujesz Prawdziwą Drogę oraz to w jaki sposób pomagać innym ludziom. Tym jest Wielkie Ślubowanie, nie tylko w czasie tego życia ale przez niezliczone żywoty przychodzić ratować innych ludzi.
Już masz mantrę "Gate,gate,paragate,parasamgate, bodhi svaha". Masz bardzo dobrą karmę z tą mantrą, więc użyj tej dobrej karmy dla wszystkich istot. Nie sprawdzaj swojego umysłu, nie sprawdzaj swoich uczuć, nie sprawdzaj umysłów innych ludzi. Idź tylko prosto - nie wiem z Twoja mantrą -- wówczas nie ma problemu.
Wiele ludzi chce wspiąć się na szczyt góry. Jedna osoba zaczyna wspinać się z południowego stoku góry; ktoś inny zaczyna ze strony północnej, ktoś inny ze strony zachodniej i jeszcze jeden od wschodniej strony. Idą tylko prosto i docierają na szczyt, ale osoba z południowego stoku sądzi, że kierunek osoby z północnej strony jest niewłaściwy. Każdy z nich sądzi iże kierunek innych jest nieprawidłowy. Nie sprawdzaj kierunku innych; to nie jest dobre. Wszyscy docierają na szczyt, w ten sam punkt, to jest najistotniejsze.
Jest jedna ważna sprawa z praktyką mantry, którą musisz pojąć. Uzyskanie jednego umysłu oraz samadhi z mantrą jest bardzo proste. Ale nie będziesz mogła odnaleźć swojej Prawdziwej Drogi jeżeli jesteś przywiązana do mantry. Sama mantra nie ma kierunku. Jednakże "Kto wykonuje mantrę?" oznacza mieć kierunek. Mieć kierunek oznacza utrzymywanie pytania i pozwolenie twojej świadomości stać się jasną, więc możesz postrzec swoją właściwą sytuację. To jest Wielką Miłością, Wielkim Współczuciem i Wielką Drogą Bodhisattvy. Więc sama mantra to jeden umysł, ale jeżeli utrzymujesz to wielkie pytanie jest to czystym [jasnym] umysłem.
Tylko-idź-prosto umysł-nie wiem jest czysty jak przestrzeń. Nie ma tam podmiotu, nie ma przedmiotu, nie ma wewnątrz, nie ma na zewnątrz. Kiedy coś robisz, musisz to robić. Jeśli nie myślisz jest to właściwą mantrą i właściwym umysłem-nie wiem. Co mówi kot ? Co mówi pies ? Już to rozumiesz.
Mam nadzieje iż idziesz tylko prosto -- nie-wiem z Twoją mantrą, wkrótce staniesz się wielką Bodhisattvą, ukończysz Wielką Pracę życia i śmierci, osiągniesz Oświecenie i uratujesz wszystkich ludzi przed cierpieniem.
Twój w Dharmie
S.S
*Kompas Zen jest książką ułożoną przez Soen Sa Nima zawierającą nauczanie głównych szkół buddyzmu.
(C) Providence Zen Center
Źródło:
Low-Class Practice, ZM Seung Sahn
Tłum na potrzeby forum: booker.
List dostępny w kompilacji listów: "Tylko Nie Wiem"