U nas ten osobnik nazywa się Magyu Sangchod TartugGreenTea pisze:Bardzo przypomina mi Khorlo Demczoga (Czakrasamwarę), czyżby rzeczywiście to był on?...Intraneus pisze:Powyżej widzimy podstawowe bóstwo matki tantry - “Najwyższy Sekret Matki Tantry” zwane też „Najwyższym Sekretnym Królem.” Jako bóstwo medytacyjne posiada szesnaście ramion i siedem głów. Jego ciało jest ciemno niebieskie. W każdej z szesnastu rąk trzyma kielich z czaszki zapełniony krwią i świerzymi sercami.
Pozdrawiam, gt
Panteon Bon
Moderator: kunzang
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Radical Polish Buddhism
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
Intraneus pisze:U nas ten osobnik nazywa się Magyu Sangchod TartugGreenTea pisze:Bardzo przypomina mi Khorlo Demczoga (Czakrasamwarę), czyżby rzeczywiście to był on?...Intraneus pisze:Powyżej widzimy podstawowe bóstwo matki tantry - “Najwyższy Sekret Matki Tantry” zwane też „Najwyższym Sekretnym Królem.” Jako bóstwo medytacyjne posiada szesnaście ramion i siedem głów. Jego ciało jest ciemno niebieskie. W każdej z szesnastu rąk trzyma kielich z czaszki zapełniony krwią i świerzymi sercami.
cóż, ich esencja jest ta sama.
Magyu, jej historia, przypomina mi Kalaczakrę - te wątki o królestwach wniebowstąpionych są takie podobne...
w sensie: obu nie ma, może to jedno ?
Pozdrawiam, gt
czołem panowie szlachta, czołem.jerez pisze:Czołem Bartku,
różnią się w miejscach 'zboldowanych'.
kunzang pisze:Witam
Natomiast mantra Szenla Okar, tak:
A om hung a akar sale ły a jang om du
I druga wersja taj mantry:
A om hung a akar sale ły a jam om du
Pozdrawiam
kunzang
no, jak tak patrząc na wymowę to ja to "ły" słyszę/mówię jako taki niemiecki umlaut o z kreską ~"y"
- pawel
- Posty: 1271
- Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
szczególnie że w zapisie tybetańskim tam jest właśnie " 'od " co się wymawia jako o umlaut, tak w przybliżeniu. Na youtubie gdzieś był filmik z Jego Św. w którym mnisi śpiewali tą mantrę, najlepiej jest się wsłuchać.sosnowiczanin pisze:no, jak tak patrząc na wymowę to ja to "ły" słyszę/mówię jako taki niemiecki umlaut o z kreską ~"y"
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Z komentarza do dwudziestu jeden gwoździ.sosnowiczanin pisze:napiszesz skąd jest ten tekst Yongdzina o jidamach ?
Pozdrawiam
kunzang
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Z ustaleniem tego, był kiedyś lekki ubaw... skończyło się na tym, że J.Ś. odesłał mnie do Czongtula Rinocze, a ten kazał mi powtarzać raz za razem po sobie tą mantrę i za każdym powtórzeniem zapisywać... i tak ustaliliśmy, że jest to bliżej ŁU, niż ŁY w zapisie polskim i wymowie - to było na potrzeby tamtego retritu. Nie polegałem tutaj jednak na tym wyjaśnieniu, a na publikacji: ''Praktyki wstępne ngondro z tradycji przekazu doświadczenia sziang sziung'' Menri Polob Trinley Nyima Rinpocze, Tenzin Wangyal Rinpocze.pawel pisze:szczególnie że w zapisie tybetańskim tam jest właśnie " 'od " co się wymawia jako o umlaut, tak w przybliżeniu. Na youtubie gdzieś był filmik z Jego Św. w którym mnisi śpiewali tą mantrę, najlepiej jest się wsłuchać.sosnowiczanin pisze:no, jak tak patrząc na wymowę to ja to "ły" słyszę/mówię jako taki niemiecki umlaut o z kreską ~"y"
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Jest różnica i jest to błąd z mej strony.jerez pisze: Mam natomiast pytanie odnośnie mantry Sierab Cziammy:
W tej wersji co Kunzi zapisałeś, jest fragment : "...rupaje ta",
ale do tej pory spotykłem się z wymową : " rupa jeta "
Wg mnie za bardzo nie ma tu różnicy, ale ... kto wie? wiec dlatego pytam
jest różnica czy nie??
Pozdrawiam
kunzang
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Kuntu Zangpo
W kontekście rytuałów, a szczególnie w medytacyjnych tradycjach Bon, Kuntu Zangpo, „Bóg Wszystkiego”, jest uważany za najwyższe bóstwo, z którego emanuje cała wiedza. W tym znaczeniu jego pozycja jest bardzo podobna do tej, jaką zajmuje Szenla Okar. Oba bóstwa są uważane za personifikację bonku (bon sku), co dosłownie znaczy „Ciało Bon”, czyli Ostateczna Rzeczywistość.
W rytach śmierci reprezentuje on Ostateczną Rzeczywistość, celem tych rytów jest zjednoczenie z nim świadomości zmarłego. W tradycjach medytacyjnych, jest źródłem Ustnego Przekazu z Zhangzhung, (Szang Szung Nyan Gyud), jednej z trzech linii przekazu nauk i praktyk „Wielkiej Doskonałości", dzogczen.
Kuntu Zangpo jest przestawiany jako naga, Oświecona Istota, obrazuje w ten sposób oświeconą świadomość, która także jest „naga”, czyli bez dyskursywnych myśli, pozbawiona umysłowych zaciemnień takich jak chciwość, nienawiść czy ignorancja. Nie posiada atrybutów, obie ręce spoczywają na podołku w mudrze równowagi. Zazwyczaj jest koloru białego, czasami niebieskiego.
W Buddyzmie Tybetańskim, szczególnie w szkołach Nyingmapa i Kagyupa, Kuntu Zangpo (w sanskrycie: Samantabhadra) także jest ważną istotą. W Indiach, Samantabhadra na początku był uważany za bodhisattwę, lecz w buddyzmie tantrycznym nabrał całkowicie innego statusy stając się personifikacją Ostatecznej Rzeczywistości i jako taki w buddyjskich tradycjach jego ciało ukazane jest najczęściej jako niebieskie.
Kuntu Zangpo posiada wiele manifestacji, wszystkie one mają inne nazwy i atrybuty.
W kontekście rytuałów, a szczególnie w medytacyjnych tradycjach Bon, Kuntu Zangpo, „Bóg Wszystkiego”, jest uważany za najwyższe bóstwo, z którego emanuje cała wiedza. W tym znaczeniu jego pozycja jest bardzo podobna do tej, jaką zajmuje Szenla Okar. Oba bóstwa są uważane za personifikację bonku (bon sku), co dosłownie znaczy „Ciało Bon”, czyli Ostateczna Rzeczywistość.
W rytach śmierci reprezentuje on Ostateczną Rzeczywistość, celem tych rytów jest zjednoczenie z nim świadomości zmarłego. W tradycjach medytacyjnych, jest źródłem Ustnego Przekazu z Zhangzhung, (Szang Szung Nyan Gyud), jednej z trzech linii przekazu nauk i praktyk „Wielkiej Doskonałości", dzogczen.
Kuntu Zangpo jest przestawiany jako naga, Oświecona Istota, obrazuje w ten sposób oświeconą świadomość, która także jest „naga”, czyli bez dyskursywnych myśli, pozbawiona umysłowych zaciemnień takich jak chciwość, nienawiść czy ignorancja. Nie posiada atrybutów, obie ręce spoczywają na podołku w mudrze równowagi. Zazwyczaj jest koloru białego, czasami niebieskiego.
W Buddyzmie Tybetańskim, szczególnie w szkołach Nyingmapa i Kagyupa, Kuntu Zangpo (w sanskrycie: Samantabhadra) także jest ważną istotą. W Indiach, Samantabhadra na początku był uważany za bodhisattwę, lecz w buddyzmie tantrycznym nabrał całkowicie innego statusy stając się personifikacją Ostatecznej Rzeczywistości i jako taki w buddyjskich tradycjach jego ciało ukazane jest najczęściej jako niebieskie.
Kuntu Zangpo posiada wiele manifestacji, wszystkie one mają inne nazwy i atrybuty.
Radical Polish Buddhism
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
.
.
forma Kuntu Zangpo z karty inicjacyjnej przekazu 24 mistrzów z siang siung /dzogczen/
---
.
forma Szenla Okar z karty inicjacyjnej przekazu 24 mistrzów z siang siung /dzogczen/
---
.
forma Tonpy Szenraba związana z przekazem nauk szamańskich
---
.
forma Kuntu Zangpo z karty inicjacyjnej przekazu 24 mistrzów z siang siung /dzogczen/
---
.
forma Szenla Okar z karty inicjacyjnej przekazu 24 mistrzów z siang siung /dzogczen/
---
.
forma Tonpy Szenraba związana z przekazem nauk szamańskich
---
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Rewelka. Możesz coś powiedzieć o trzecim wizerunku. Czym jest ta dziwna purba? Korona i "dywanik"?
Radical Polish Buddhism
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Niestety nic nie wiem szerzej na temat tej formy i jej elementów /też jestem ciekaw/. Mogę tylko domniemywać, że to, co określasz jako ''dziwna purba'', to jest raczej coś w rodzaju dadaru z tym że, jako przedmiot symboliczno-rytualny, poprzez symbole niesie on w sobie esencjonalne punkty ścieżki szamańskiej /grot strzały u podstawy, yungdrung, dysk słońca i księżyca, symbole żywiołów/.Intraneus pisze:Możesz coś powiedzieć o trzecim wizerunku. Czym jest ta dziwna purba? Korona i "dywanik"?
Pozdrawiam
kunzang
- jerez
- ex Moderator
- Posty: 993
- Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Panteon Bon
hej kunzangu
skad wytrzasnąłeś szamańskiego Tonpę Szenraba??
pozdrawiam
Mateusz.
skad wytrzasnąłeś szamańskiego Tonpę Szenraba??
pozdrawiam
Mateusz.
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Tanka przestawiająca Kuntu Zangpo. Spójrzcie na najniższy rząd z mistrzami. Mają na głowach charakterystyczne czapki, noszone przez praktykujących dzogczen. Ich celem jest osłonięcie twarzy podczas praktyki wpatrywania się w niebo.
Radical Polish Buddhism
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Kunzang Akor
Kunzang Akor, „Bóg Wszystkiego, Cykl A”, jest często przedstawiana formą Kuntu Zangpo (stąd skrót: Kunzang). Tak jak Kuntu Zangpo, Kunzang Akor siedzi w medytacyjnej pozycji a obie dłonie spoczywają na podołku. Jest bogato odziany i udekorowany klejnotami.
Na jego piersi znajduje się tybetańska litera „A”, litera z której wzięła się część imienia. „A” jest ostatnią literą tybetańskiego alfabetu, obecna we wszystkich jego spółgłoskach. Jest ona fonetycznym symbolem Pierwotnej lub Absolutnej Rzeczywistości. Dlatego też jeden z cyklów dzogczen jest znany jako Atri (A khrid) – „intrukcje (khrid) dotyczące Pierwotnej Rzeczywistości (A). „A” jest częstym elementem w wizualizacjach i mantrach, jak np. A AKAR SAKE WO A YANG OM DU.
Atrybuty trzymane przez tę formę mogą się się nieco różnić . Może to być lotos w prawej ręce i mała waza w lewej. Częściej trzyma swastykę w prawej i wazę w lewej.
Kunzang Gyalwa Dupa
Kunzang Gyalwa Dupa, „Bóg Wszystkiego, Zgromadzenie Zwyciężców”, siedzi w pozycji medytacyjnej, ukoronowany i ozdobiony klejnotami. Zadziej jego białe ciało jest nagie i pozbawione ozdów. Ma pięć twarzy i dziesięć rąk. Jedna para rąk jest złączona przed piersiami, w pozycji umysłowej równowagi, w prawej i lewej znajdują się dyski słońca i księżyca., na których sa sylaby A i MA, czyli symbole Zręcznych Srodków i Mądrości. Kolejne ręce po prawej strronie trzymają – królewską flagę, swastykę i koło. W lewych – łuk i strzały, pętlę i hak.. Ostatnia para uwieczniona jest w „dotykającym ziemi” w geście symbolizującym oświecenie.
Kunzang Gyalwa Gyatso
Atrybuty trzymane przez niego sę podobne do tych trzymanych przez Kunzang Gyalwa Dupa. Jego stojąca postura, tysiące wyciągniętych rąk i wielość twarzy przywołuje na myśl buddyjskie bóstwo Czenrezig. W przypadku Gyalwa Gyatso głowy sa ułożone w wariancie pięć-pięć-jedna, aczkolwiek poniższy wariant to pięć-trzy-jedna-jedna-jedna.
Imię Gyalwa Gyatso znaczy „Ocean Zwycięzców”, może odnosić się do nieograniczonych czynów wynikających z jego Współczucia, symbolizowanych przez tysiące ramion i wiele głów.
Kunzang Akor, „Bóg Wszystkiego, Cykl A”, jest często przedstawiana formą Kuntu Zangpo (stąd skrót: Kunzang). Tak jak Kuntu Zangpo, Kunzang Akor siedzi w medytacyjnej pozycji a obie dłonie spoczywają na podołku. Jest bogato odziany i udekorowany klejnotami.
Na jego piersi znajduje się tybetańska litera „A”, litera z której wzięła się część imienia. „A” jest ostatnią literą tybetańskiego alfabetu, obecna we wszystkich jego spółgłoskach. Jest ona fonetycznym symbolem Pierwotnej lub Absolutnej Rzeczywistości. Dlatego też jeden z cyklów dzogczen jest znany jako Atri (A khrid) – „intrukcje (khrid) dotyczące Pierwotnej Rzeczywistości (A). „A” jest częstym elementem w wizualizacjach i mantrach, jak np. A AKAR SAKE WO A YANG OM DU.
Atrybuty trzymane przez tę formę mogą się się nieco różnić . Może to być lotos w prawej ręce i mała waza w lewej. Częściej trzyma swastykę w prawej i wazę w lewej.
Kunzang Gyalwa Dupa
Kunzang Gyalwa Dupa, „Bóg Wszystkiego, Zgromadzenie Zwyciężców”, siedzi w pozycji medytacyjnej, ukoronowany i ozdobiony klejnotami. Zadziej jego białe ciało jest nagie i pozbawione ozdów. Ma pięć twarzy i dziesięć rąk. Jedna para rąk jest złączona przed piersiami, w pozycji umysłowej równowagi, w prawej i lewej znajdują się dyski słońca i księżyca., na których sa sylaby A i MA, czyli symbole Zręcznych Srodków i Mądrości. Kolejne ręce po prawej strronie trzymają – królewską flagę, swastykę i koło. W lewych – łuk i strzały, pętlę i hak.. Ostatnia para uwieczniona jest w „dotykającym ziemi” w geście symbolizującym oświecenie.
Kunzang Gyalwa Gyatso
Atrybuty trzymane przez niego sę podobne do tych trzymanych przez Kunzang Gyalwa Dupa. Jego stojąca postura, tysiące wyciągniętych rąk i wielość twarzy przywołuje na myśl buddyjskie bóstwo Czenrezig. W przypadku Gyalwa Gyatso głowy sa ułożone w wariancie pięć-pięć-jedna, aczkolwiek poniższy wariant to pięć-trzy-jedna-jedna-jedna.
Imię Gyalwa Gyatso znaczy „Ocean Zwycięzców”, może odnosić się do nieograniczonych czynów wynikających z jego Współczucia, symbolizowanych przez tysiące ramion i wiele głów.
Radical Polish Buddhism
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Ale Twe pytanie przywołało wspomnienia i zajarzyłem, że przecież identyczną forma - no prawie identyczną ponieważ na dywanie ''gwiazda'' ma siedem ramion - znajduje się w albumie ''The Bon religion of Tibet'' Per Kverne. Poniżej załączam opis tej formy znajdujący sie w tym albumie.
Pozdrawiam
kunzang
Z siecijerez pisze: skad wytrzasnąłeś szamańskiego Tonpę Szenraba??
Ale Twe pytanie przywołało wspomnienia i zajarzyłem, że przecież identyczną forma - no prawie identyczną ponieważ na dywanie ''gwiazda'' ma siedem ramion - znajduje się w albumie ''The Bon religion of Tibet'' Per Kverne. Poniżej załączam opis tej formy znajdujący sie w tym albumie.
Tanka Kuntu Zangpo, którą zamieścił Intra, /drugi posty powyżej/ także znajduje się w tym albumie, podobnie jak opisy form Kuntu Zangpo zamieszczone przez Intrę w poscie powyżej i niektóre inne fotki w tym temacie oraz opis Sangpo Bumtri.Per Kverne pisze:23,1 (fol 43b) above Shenrap is seated cross-legged; the colour of his body is dark blue, and apart from a red loin-cloth and red bracelets and anklets, his body is unadorned. He wears heavy earrings and a high, crown-like hat; his long hair falls down to his neck and shoulders. In his hand he holds a sceptre, chakshing, which is, however, more elaborate than the usual version (normally consisting of two swastikas connected by a handle). Here the sceptre consist, from below upwards, of a diamond-shaped dagger-blade, a swastika, two symbols of the moon, a second swastika, a square on which are drawn the symbols of the four continents (triangle, semi-circle, square and circle), and four symbols of the sun. Clearly the sceptre is an image of the universe and serves to emphasize the universal dominion of Tonpa Shenrab.
Pozdrawiam
kunzang
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Większość tekstu tutaj się znajdującego jest z tej książki. Zresztą chyba na początku o tym pisałem, a nie ma sensu za każdym razem podawać tego samego źródła.kunzang pisze: Tanka Kuntu Zangpo, którą zamieścił Intra, /drugi posty powyżej/ także znajduje się w tym albumie, podobnie jak opisy form Kuntu Zangpo zamieszczone przez Intrę w poscie powyżej i niektóre inne fotki w tym temacie oraz opis Sangpo Bumtri.
BTW: Jeśli ktoś posiada pdf'a tej książki, to proszę podesłać. Będzie miał moją dozgonną wdzięczność Na ebayu egzemplarze stoją w jakich kosmicznych cenach. Drożej nawet niż kompas zen
Radical Polish Buddhism
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Jasne, że nie ma sensu. To info mi umknęłoIntraneus pisze:(...) Zresztą chyba na początku o tym pisałem, a nie ma sensu za każdym razem podawać tego samego źródła.
Pozdrawiam
kunzang
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Welchen Gekho
Słowo gekho (ge khod) oznacza pewien rodzaj starożytnych, tybetańskich bóstw. Etymologia słowa nie jest pewna, ale najprawdopodobniej jest o zapożyczenie z języka Zhangzhung. Mówi się, że gekho jest 360 i rezydują one w Górze Tise (Góra Kailash), świętej górze Zhangzhung. Ich liczba jest zbieżna z 360 dniami księżycowego roku. „Ge-khod łączone jest także z wróżebnymi bogami w Zhang-zhung ju-thig (mowa tu o jednym z bonowskich systemów dywinacji), gdzie 360 bogów reprezentowanych jest przez 360 węzłów na 36 strunach (którymi manipuluje wróżący podczas stawiania wróżb)”. Wierzy się, że Welchen Gekho także przebywa na Tise.
Welchen Gekho znany jest także jako Gekho Sangwa Dragchen, „Gekho, Tajemny, Bardzo Gniewny”. Epitet „Dudul”, „Poskramiacz Demonów”, często jest używane zamiennie ze słowem Gekho, tak więc można spotkać wiele wariantów imienia. Jednak najbardziej kompletną formą jest Walczen Gekho Dudul Sangwa Dragchen, występujące zamiennie z Dudul Sangdrag, Gekho Sangwa Dragchen i Walchen Gekho. W skróconej wersji znany jest po prostu jako Gekho.
Gekho posiada dziewięć głów, górna należy do garudy, podczas gdy pozostałe są głowami demonów, sin. Głowy po prawej są białe, po lewej czerwone, środkowe ciemnoniebieskie, tak jak kolor jego ciała. W szesnastu dłoniach dzierży przeróżne bronie, a w pozostałych dwóch trzyma demony przed paszczą, gdzie zostaną rozerwane na kawałki i pożarte.
Obejmuje go towarzyszka – Logbar Tsame, „Pani Błyskających Piorunów”. Ma trzy twarze i sześć rąk, a kolor jej ciała jest czerowno-żólty. Jej imię także wskazuje na związek z Zhangzhung – tsame w Zhangzhung oznacza „kobietę”. Tytułuje się ją jako „Królową drapla”; podobnie jak w przypadku gheko, drapla odnosi się rodzaju tybetańskich starożytnych bogów, pochodzących z przedbuddysjkiego okresu, ale nie koniecznie związanych z Zhangzhung. Drapla często, ale nie zawsze, mają gwałtowny i wojowniczy charakter.
Welchen Gekho jest emanacją Tonpy Shenraba Miwoche.
Słowo gekho (ge khod) oznacza pewien rodzaj starożytnych, tybetańskich bóstw. Etymologia słowa nie jest pewna, ale najprawdopodobniej jest o zapożyczenie z języka Zhangzhung. Mówi się, że gekho jest 360 i rezydują one w Górze Tise (Góra Kailash), świętej górze Zhangzhung. Ich liczba jest zbieżna z 360 dniami księżycowego roku. „Ge-khod łączone jest także z wróżebnymi bogami w Zhang-zhung ju-thig (mowa tu o jednym z bonowskich systemów dywinacji), gdzie 360 bogów reprezentowanych jest przez 360 węzłów na 36 strunach (którymi manipuluje wróżący podczas stawiania wróżb)”. Wierzy się, że Welchen Gekho także przebywa na Tise.
Welchen Gekho znany jest także jako Gekho Sangwa Dragchen, „Gekho, Tajemny, Bardzo Gniewny”. Epitet „Dudul”, „Poskramiacz Demonów”, często jest używane zamiennie ze słowem Gekho, tak więc można spotkać wiele wariantów imienia. Jednak najbardziej kompletną formą jest Walczen Gekho Dudul Sangwa Dragchen, występujące zamiennie z Dudul Sangdrag, Gekho Sangwa Dragchen i Walchen Gekho. W skróconej wersji znany jest po prostu jako Gekho.
Gekho posiada dziewięć głów, górna należy do garudy, podczas gdy pozostałe są głowami demonów, sin. Głowy po prawej są białe, po lewej czerwone, środkowe ciemnoniebieskie, tak jak kolor jego ciała. W szesnastu dłoniach dzierży przeróżne bronie, a w pozostałych dwóch trzyma demony przed paszczą, gdzie zostaną rozerwane na kawałki i pożarte.
Obejmuje go towarzyszka – Logbar Tsame, „Pani Błyskających Piorunów”. Ma trzy twarze i sześć rąk, a kolor jej ciała jest czerowno-żólty. Jej imię także wskazuje na związek z Zhangzhung – tsame w Zhangzhung oznacza „kobietę”. Tytułuje się ją jako „Królową drapla”; podobnie jak w przypadku gheko, drapla odnosi się rodzaju tybetańskich starożytnych bogów, pochodzących z przedbuddysjkiego okresu, ale nie koniecznie związanych z Zhangzhung. Drapla często, ale nie zawsze, mają gwałtowny i wojowniczy charakter.
Welchen Gekho jest emanacją Tonpy Shenraba Miwoche.
Radical Polish Buddhism
- GreenTea
- ex Global Moderator
- Posty: 4530
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Vajrayana
Re: Panteon Bon
Jejku, jak ja kocham takie wizerunki. Proszę, jak to brzmi – „Pani Błyskających Piorunów” – ach, żeby choć tak przez chwilę „pobłyskać” sobie zdrowo.Intraneus pisze:Obejmuje go towarzyszka – Logbar Tsame, „Pani Błyskających Piorunów”. Ma trzy twarze i sześć rąk, a kolor jej ciała jest czerowno-żólty. Jej imię także wskazuje na związek z Zhangzhung – tsame w Zhangzhung oznacza „kobietę”. Tytułuje się ją jako „Królową drapla”; podobnie jak w przypadku gheko, drapla odnosi się rodzaju tybetańskich starożytnych bogów, pochodzących z przedbuddysjkiego okresu, ale nie koniecznie związanych z Zhangzhung. Drapla często, ale nie zawsze, mają gwałtowny i wojowniczy charakter.
Z niecierpliwością czekam na strażników, ciekawe, czy są podobni do tych, których znam z Kagyu.
Hung, hung!...
pzdr, gt
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Witam
Pozdrawiam
kunzang
ps
Jerez, jestem świadom, że jesteś tego świadom, co powyżej napisałem - to generalne wyjaśnienie z mej strony, nie personalne
Wyjaśnienie z mej strony, bo owo ''szamańskie'' może tu być mylące. Generalnie jako szamańskie określa się nauki ''światowe'', to są nauki, które odnoszą się do relacji ze światem i tego jak to z nim jest, jednak ich owocem nie jest stan buddy. Używamy w stosunku do tych nauk określenia ''szamańskie'', ale to, co funkcjonuje pod pojęciem ''szamańskie'' na tzw zachodzie, to jest część tego co jest naukami ''światowymi'', które potocznie nazywamy w ramach nauk y.b. ''szamańskimi''.jerez pisze:(...) skad wytrzasnąłeś szamańskiego Tonpę Szenraba??
Pozdrawiam
kunzang
ps
Jerez, jestem świadom, że jesteś tego świadom, co powyżej napisałem - to generalne wyjaśnienie z mej strony, nie personalne
Re: Panteon Bon
Sangczog Dzialpo - Yidam Tantry Matki -Król, który jest Ostateczną i Najwyższą Tajemnicą
Klasa Tantr Bonpo A Dkar Thegpa czyli "Praktyk Białego A"
Sangczog Dzialpo jest ciemnobłękitny, ma szesnaście ramion, osiem nóg i ułożone jedna nad drugą trzy głowy o siedmiu twarzach. Dolna głowa z przodu ma niebieską twarz, z lewej strony biała, a prawej zieloną. Twarz z prawej strony tyłu głowy jest niebieska, a z lewej strony żółta. Druga głowa, osadzona nad pierwszą, posiada pojedynczą, spoglądającą przed siebie czerwoną twarz. Trzecia osadzona na szczycie, nieco mniejsza głowa jest biała, a na jej czubku znajduje się kamień spełniający życzenia. Twarze owe pałają gniewem, na każdym czole znajduje się trzecie oko, zaś nad nim swastyka i pięć czaszek reprezentujących pięć rodzin Buddy.
Szyję Yidama okala zielona szarfa. Każda z szesnastu rąk trzyma wypełnioną sercem i krwią heretyków kapalę, symbol przezwyciężania niewłaściwych poglądów, wątpliwości i niepełnego zrozumienia. Yidam stoi na dysku słońca i księżyca, ułożonych na lotosie, który spoczywa na tronie ozdobionym klejnotami, podtrzymywanym przez osiem śnieżnych lwów symbolizujących osiem wyzwoleń. Księżyc reprezentuje nasienie zaś słońce jajo matki.
Jego osiem nóg depce osiem zwłok, symbolizujących osiem rodzajów zła, z których główne to pożądanie i myśli. Cztery prawe nogi są wyprostowane, zaś cztery lewe lekko zgięte w gniewnej pozie. Sangczog Dzialpo jest przepasany skórą tygrysa reprezentującą przezwyciężenie pięciu trucizn (złości, chciwości, ignorancji, zazdrości i dumy). Ma na sobie czerwony pas i osiem węży reprezentujących przezwyciężenie zakłóceń, powodowanych ignorancją powstałą w skutek prowokacji Nagów.
Górną część ciała Yidama okrywa wywrócona ciałem na zewnątrz skóra słonia, lwa śnieżnego oraz ludzka reprezentujące przezwyciężenie lenistwa, złości, jak również wszelkiego rodzaju zakłóceń powodowanych przez upiory i miejscowe duchy. Nosi naszyjniki zrobione z głów, czaszek, serc, zaschniętej krwi i popiołów reprezentujące przezwyciężenie przeszkód stwarzanych przez duchy. Na plecach ma złote skrzydła z piórami sępa, otaczają go zaś buchające odeń czerwone płomienie.
W radosnym zjednoczeniu z Sangczog Dzialpo tańczy czerwona Khandro, Kjema Odtso, o dwóch ramionach, dwóch nogach i jednej twarzy. W prawej ręce dzierży ona reprezentującą energię męską mandalę z półksiężyca, z kapalą wypełnioną zwłokami z odrąbanym czerepem. W lewej ręce dzierży ona reprezentującą energię żeńską mandalę słońca, z kapalą wypełnioną nektarem z mózgu. Obie kapalę ofiaruje ona Sangczog Dzialpo. Jej włosy są niczym obłoki na niebie, bujne, długie i brązowe, zaś twarz z trzecim okiem na czole pała gniewem. Nosi sięgający od ramion do bioder naszyjnik z pięćdziesięciu czaszek reprezentujący oczyszczenia zła.
Tą właśnie formą posłużył się Król Milu Samlek aby pokonać wrogich bogów i demony krainy Tazig.
Jest to jedna z gniewnych emanacji Tonpy Szenraba Miwo.
P.s. Prezentuję czarno białą wersję - jeśli ktoś posiada kolorowe wizerunki w odpowiednich rozmiarach proszę dorzucić.
Klasa Tantr Bonpo A Dkar Thegpa czyli "Praktyk Białego A"
Sangczog Dzialpo jest ciemnobłękitny, ma szesnaście ramion, osiem nóg i ułożone jedna nad drugą trzy głowy o siedmiu twarzach. Dolna głowa z przodu ma niebieską twarz, z lewej strony biała, a prawej zieloną. Twarz z prawej strony tyłu głowy jest niebieska, a z lewej strony żółta. Druga głowa, osadzona nad pierwszą, posiada pojedynczą, spoglądającą przed siebie czerwoną twarz. Trzecia osadzona na szczycie, nieco mniejsza głowa jest biała, a na jej czubku znajduje się kamień spełniający życzenia. Twarze owe pałają gniewem, na każdym czole znajduje się trzecie oko, zaś nad nim swastyka i pięć czaszek reprezentujących pięć rodzin Buddy.
Szyję Yidama okala zielona szarfa. Każda z szesnastu rąk trzyma wypełnioną sercem i krwią heretyków kapalę, symbol przezwyciężania niewłaściwych poglądów, wątpliwości i niepełnego zrozumienia. Yidam stoi na dysku słońca i księżyca, ułożonych na lotosie, który spoczywa na tronie ozdobionym klejnotami, podtrzymywanym przez osiem śnieżnych lwów symbolizujących osiem wyzwoleń. Księżyc reprezentuje nasienie zaś słońce jajo matki.
Jego osiem nóg depce osiem zwłok, symbolizujących osiem rodzajów zła, z których główne to pożądanie i myśli. Cztery prawe nogi są wyprostowane, zaś cztery lewe lekko zgięte w gniewnej pozie. Sangczog Dzialpo jest przepasany skórą tygrysa reprezentującą przezwyciężenie pięciu trucizn (złości, chciwości, ignorancji, zazdrości i dumy). Ma na sobie czerwony pas i osiem węży reprezentujących przezwyciężenie zakłóceń, powodowanych ignorancją powstałą w skutek prowokacji Nagów.
Górną część ciała Yidama okrywa wywrócona ciałem na zewnątrz skóra słonia, lwa śnieżnego oraz ludzka reprezentujące przezwyciężenie lenistwa, złości, jak również wszelkiego rodzaju zakłóceń powodowanych przez upiory i miejscowe duchy. Nosi naszyjniki zrobione z głów, czaszek, serc, zaschniętej krwi i popiołów reprezentujące przezwyciężenie przeszkód stwarzanych przez duchy. Na plecach ma złote skrzydła z piórami sępa, otaczają go zaś buchające odeń czerwone płomienie.
W radosnym zjednoczeniu z Sangczog Dzialpo tańczy czerwona Khandro, Kjema Odtso, o dwóch ramionach, dwóch nogach i jednej twarzy. W prawej ręce dzierży ona reprezentującą energię męską mandalę z półksiężyca, z kapalą wypełnioną zwłokami z odrąbanym czerepem. W lewej ręce dzierży ona reprezentującą energię żeńską mandalę słońca, z kapalą wypełnioną nektarem z mózgu. Obie kapalę ofiaruje ona Sangczog Dzialpo. Jej włosy są niczym obłoki na niebie, bujne, długie i brązowe, zaś twarz z trzecim okiem na czole pała gniewem. Nosi sięgający od ramion do bioder naszyjnik z pięćdziesięciu czaszek reprezentujący oczyszczenia zła.
Tą właśnie formą posłużył się Król Milu Samlek aby pokonać wrogich bogów i demony krainy Tazig.
Jest to jedna z gniewnych emanacji Tonpy Szenraba Miwo.
P.s. Prezentuję czarno białą wersję - jeśli ktoś posiada kolorowe wizerunki w odpowiednich rozmiarach proszę dorzucić.
...Post tenebras lux...
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Magyu Sangczog Tartug, jak mniemam, to ta sama forma, ale pod trochę inną nazwą.
Radical Polish Buddhism
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
ta wersja czarno biała, jest gdzieś duża wersja ?
Re: Panteon Bon
witam
Jest na stornie finlandzkiego Związku Garuda http://www.garudabon.fi/
w dziale Ussein Kysyttya tylko nie wiem czy duża ale zgrasz na kompa i powiększysz.
Pozdrawiam.
Jest na stornie finlandzkiego Związku Garuda http://www.garudabon.fi/
w dziale Ussein Kysyttya tylko nie wiem czy duża ale zgrasz na kompa i powiększysz.
Pozdrawiam.
...Post tenebras lux...
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Panteon Bon
Budda Medycyny - Men Lha
Budda Medycyny, Men Lha, jest manifestacją Tonpy Szenraba, najważniejszego Oświeconego Nauczyciela Bon.
Nauki Buddy Medycyny pochodzą z sutry “Metody Uzdrawiania Choroby Nieszczęścia i Ignorancji” z tekstu pt. „Mandala Króla Medycyny i Ceremonii Rytualnych Służących Osiągnięciu Oświecenia”. Co ważne, medycyna jest tutaj powiązana ze zdrowiem fizycznym jako oświeceniem.
Tonpa Szenrab stał się świadomy cierpienia ludzi żyjących na północ od starożytnego kraju Olmo Lung Ring, na niewielkiej wysepce zwanej Dawa Ruting. Wyspa da była zdominowana przez złe uczynki Księcia Drachen Korlo, którego działania wywoływały niepokoje, choroby i cierpienie mieszkańców. Tonpa Szenrab wygłosił nauki, żeby usunąć ich cierpienie i uleczyć ich z doczesnych, trudnych uwarunkowań, oczyścić negatywne uczynki karmiczne oraz uwolnić ich od pięciu wewnętrznych trucizn wywołanych ignorancją, a także aby w okolicy przywrócić harmonię i spokój.
Królowie wyspy Dawa Ruting poprosili Tonpę Szenraba, aby najpierw wygłosił nauki Buddy Medycyny. Zostały one potem rozprzestrzenione przez Chadbu Trishe, jednego z ośmiu synów Tonpy Szenraba uważanego w naukach Bon za źródło wszystkich tradycji Tybetańskiej Medycy. Stopniowo, poprzez linię mistrzów, zostały one przekazane założycielowi Klasztoru Menri, Nyammed Sherab Gyaltsenowi, a dalej kolejnym dzierżawcom linii i w nieprzerwanym łańcuchu dotrwały do dnia dzisiejszego.
Gdy Tonpa Szenrap przekazywał nauki, jego ciało zaczęło przybierać niebieskiego koloru, specjalnej barwy bóstwa Medycyny Bon – Menhli. Posiada on ciało doskonałości (dzo ku). Siedzi, olśniewający, w ceremonialnych szatach i lotosowej koronie, na lotosowym tronie podtrzymywanym przez dwa białe słonie. W prawej ręce trzyma YoungDrung Chakshing. W lewej ręce, w pozycji medytacyjnej trzyma Arurę (podstawowe nasiono uzdrawiania), która jest używane do dzisiaj. Siedzi z nogami skrzyżowanymi w pozycji Wadżry i spogląda na zachód. Wszystkie istoty, które otrzymują jego nauki, zostaną uzdrowione.
Mantry
OM NA MA SE LA AMITA SE GYER DUN PUNG
OM A HUNG RAM DZA SAMAYA TITA LHEN
Lub
SO OM BA WA DE NA RA SA YA NA YU DRANG DU TSI SO THA
Audio
(W celu uzyskania najlepszych efektów leczenia przy pomocy lekarstw lub suplementów, dobrze jest wierzyć w to, że leki zapewnią uleczającą moc. Można powtarzać te mantry wiele razy przed zażyciem lekarstwa.)
Budda Medycyny, Men Lha, jest manifestacją Tonpy Szenraba, najważniejszego Oświeconego Nauczyciela Bon.
Nauki Buddy Medycyny pochodzą z sutry “Metody Uzdrawiania Choroby Nieszczęścia i Ignorancji” z tekstu pt. „Mandala Króla Medycyny i Ceremonii Rytualnych Służących Osiągnięciu Oświecenia”. Co ważne, medycyna jest tutaj powiązana ze zdrowiem fizycznym jako oświeceniem.
Tonpa Szenrab stał się świadomy cierpienia ludzi żyjących na północ od starożytnego kraju Olmo Lung Ring, na niewielkiej wysepce zwanej Dawa Ruting. Wyspa da była zdominowana przez złe uczynki Księcia Drachen Korlo, którego działania wywoływały niepokoje, choroby i cierpienie mieszkańców. Tonpa Szenrab wygłosił nauki, żeby usunąć ich cierpienie i uleczyć ich z doczesnych, trudnych uwarunkowań, oczyścić negatywne uczynki karmiczne oraz uwolnić ich od pięciu wewnętrznych trucizn wywołanych ignorancją, a także aby w okolicy przywrócić harmonię i spokój.
Królowie wyspy Dawa Ruting poprosili Tonpę Szenraba, aby najpierw wygłosił nauki Buddy Medycyny. Zostały one potem rozprzestrzenione przez Chadbu Trishe, jednego z ośmiu synów Tonpy Szenraba uważanego w naukach Bon za źródło wszystkich tradycji Tybetańskiej Medycy. Stopniowo, poprzez linię mistrzów, zostały one przekazane założycielowi Klasztoru Menri, Nyammed Sherab Gyaltsenowi, a dalej kolejnym dzierżawcom linii i w nieprzerwanym łańcuchu dotrwały do dnia dzisiejszego.
Gdy Tonpa Szenrap przekazywał nauki, jego ciało zaczęło przybierać niebieskiego koloru, specjalnej barwy bóstwa Medycyny Bon – Menhli. Posiada on ciało doskonałości (dzo ku). Siedzi, olśniewający, w ceremonialnych szatach i lotosowej koronie, na lotosowym tronie podtrzymywanym przez dwa białe słonie. W prawej ręce trzyma YoungDrung Chakshing. W lewej ręce, w pozycji medytacyjnej trzyma Arurę (podstawowe nasiono uzdrawiania), która jest używane do dzisiaj. Siedzi z nogami skrzyżowanymi w pozycji Wadżry i spogląda na zachód. Wszystkie istoty, które otrzymują jego nauki, zostaną uzdrowione.
Mantry
OM NA MA SE LA AMITA SE GYER DUN PUNG
OM A HUNG RAM DZA SAMAYA TITA LHEN
Lub
SO OM BA WA DE NA RA SA YA NA YU DRANG DU TSI SO THA
Audio
(W celu uzyskania najlepszych efektów leczenia przy pomocy lekarstw lub suplementów, dobrze jest wierzyć w to, że leki zapewnią uleczającą moc. Można powtarzać te mantry wiele razy przed zażyciem lekarstwa.)
Radical Polish Buddhism
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
Re: Panteon Bon
nie uważacie, że nazwa Budda Medycyny jest trochę sztuczna ?
przecież to kalka z "Medicine Budda" ... Nie ładniej Budda Uzdrawiania ?
przecież to kalka z "Medicine Budda" ... Nie ładniej Budda Uzdrawiania ?
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Panteon Bon
Na tej tance te dwa białe podtrzymujące tron to są słonie czy lwy? Bo wyglądają jak śnieżne lwy z turkusowymi grzywami.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Panteon Bon
Zdecydowanie śnieżnobiałe lwy!!!! Które reprezentują np. w Tantrze Matki 8 wyzwoleń - tutaj też zapewne mają jakąś swoją symbolikę. Nie spotkałem do tej pory żeby słonie podtrzymywały tron - ale może zbytnio się nie przyglądałem innym wizerunkom - choć podejrzewam że są bo też są reprezentacją jakiegoś pozytywnego bądź negatywnego aspektu nas samych.
...Post tenebras lux...
- Karma Jesze
- Posty: 271
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 15:10
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtzang
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Panteon Bon
A może jednak słonie zobaczcie ten link http://imageserver.himalayanart.org/fif ... 1&hei=1200
Praktykuj prawość poprzez trzy bramy!
Re: Panteon Bon
hmm tak zdecydowanie w pierwszej wersji śnieżne lwy a w drugiej wersji słonie - nie wiem od czego to zależy może od wizji autora - na pewno każdy element Yidama powinien być wyjaśniony więc należy pytać tych co robią tą praktykę czy tron podtrzymują słonie czy lwy..
...Post tenebras lux...
- Karma Jesze
- Posty: 271
- Rejestracja: ndz paź 08, 2006 15:10
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtzang
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Panteon Bon
Sandzie Menla należy do rodziny Wadżry, głównym buddą tej rodziny jest Akszobja i jego tron jest podparty przez słonie. Jednak jeżeli tron jest podtrzymywany przez śnieżne lwy oznacza to wielką moc urzeczywistnienia Sandzie Menla. Zwykle jeżeli tron bóstw jest podparty lwami, oznacza to, że bóstwa te są z rodziny Buddy Wajroczany
Myślę że podobnie jest w bon.
Pozdrawiam
Myślę że podobnie jest w bon.
Pozdrawiam
Praktykuj prawość poprzez trzy bramy!
Re: Panteon Bon
Macie może jakieś info (zdjęcie) o Valse Gon? To chyba strażnik. Nic w sieci nie znalazłem.
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Panteon Bon
Witam wszystkich.
Mam pytanie dotyczące tego fragmentu :
Sangpo Bumtri jest bóstwem, które wydało na świat mieszkanców mających ten świat zamieszkiwać, dlatego nazywany jest też Rodzicem, sipa
Jak to się ma do karmy. Czyli czy to nie my sami się 'stworzyliśmy' w tym świecie, poprzez swoją karmę?
Mam pytanie dotyczące tego fragmentu :
Sangpo Bumtri jest bóstwem, które wydało na świat mieszkanców mających ten świat zamieszkiwać, dlatego nazywany jest też Rodzicem, sipa
Jak to się ma do karmy. Czyli czy to nie my sami się 'stworzyliśmy' w tym świecie, poprzez swoją karmę?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Bry
Zetknąłem się z ogólnymi wyjaśnieniami od strony sutr, tantr i dzogczen, gdzie wielka czwórka była rozumiana jako Kosmogonia bon.
Natomiast w ramach nauk nie zetknąłem się z Sangpo Bumtri. Nauki są rozpatrywane jako trójca: Kuntu Zangpo, Szenla Odkar, Tenpa Szenrab Miłocze, lub jako źródło jest Satrig Ersang.
Też jestem ciekaw takich wyjaśnień tyczących się Sangpo Bumtri, jeżeli są.
Pozdrawiam
kunzang
A jak do Twej karmy ma się to, że urodziła Ciebie Twoja Matka /matką w wielkiej czwórce jest Sartig Ersang/, i że przyczynił się do tego Twój Ojciec, który jest Twym rodzicem?kuba77 pisze:Mam pytanie dotyczące tego fragmentu :
Sangpo Bumtri jest bóstwem, które wydało na świat mieszkanców mających ten świat zamieszkiwać, dlatego nazywany jest też Rodzicem, sipa
Jak to się ma do karmy. Czyli czy to nie my sami się 'stworzyliśmy' w tym świecie, poprzez swoją karmę?
Zetknąłem się z ogólnymi wyjaśnieniami od strony sutr, tantr i dzogczen, gdzie wielka czwórka była rozumiana jako Kosmogonia bon.
Natomiast w ramach nauk nie zetknąłem się z Sangpo Bumtri. Nauki są rozpatrywane jako trójca: Kuntu Zangpo, Szenla Odkar, Tenpa Szenrab Miłocze, lub jako źródło jest Satrig Ersang.
Też jestem ciekaw takich wyjaśnień tyczących się Sangpo Bumtri, jeżeli są.
Pozdrawiam
kunzang
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Panteon Bon
Czołem
Wydaje mi się, że to dzięki mojej karmie urodziła mnie ta konkretna osoba, czyli moja matka. Chyba, że coś źle rozumiem. Jeśli tak to proszę o korektę. Mam też drugie pytanie. Tym razem o Sipe Dzialmo, a konkretnie o jej demoniczną przeszłość
Jak to sie stało, że uważana jest za jedną z emanacji Sierab Ciammy.
Wydaje mi się, że to dzięki mojej karmie urodziła mnie ta konkretna osoba, czyli moja matka. Chyba, że coś źle rozumiem. Jeśli tak to proszę o korektę. Mam też drugie pytanie. Tym razem o Sipe Dzialmo, a konkretnie o jej demoniczną przeszłość
Jak to sie stało, że uważana jest za jedną z emanacji Sierab Ciammy.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Bry
Dobrze, a co z Jej karmą - urodziła Ciebie jako tą konkretną osobę poza swą karmą /to, że się urodziłeś konkretnie Ty, nie jest też dzięki Jej karmie a tylko dzięki Twej?/?
I jak uważasz, jak to jest z karmą Twego Ojca - stał się Twym rodzicem poza swą karmą /to, że się urodziłeś konkretnie Ty, nie jest też dzięki Jego karmie a tylko Twej?/?
Pozdrawiam
kunzang
Rozumiem - dzięki Twej karmie urodziła Ciebie Twa matka.kuba77 pisze: Wydaje mi się, że to dzięki mojej karmie urodziła mnie ta konkretna osoba, czyli moja matka. Chyba, że coś źle rozumiem. (...)
Dobrze, a co z Jej karmą - urodziła Ciebie jako tą konkretną osobę poza swą karmą /to, że się urodziłeś konkretnie Ty, nie jest też dzięki Jej karmie a tylko dzięki Twej?/?
I jak uważasz, jak to jest z karmą Twego Ojca - stał się Twym rodzicem poza swą karmą /to, że się urodziłeś konkretnie Ty, nie jest też dzięki Jego karmie a tylko Twej?/?
W jednym przypadku mówimy o emanacji a w drugim o konkretnej istocie. Jedno tu nie wyklucza drugiego i jedno nie musi się stawać drugim - swobodnie może funkcjonować jako emanacja i jako istota.kuba77 pisze:(...) Mam też drugie pytanie. Tym razem o Sipe Dzialmo, a konkretnie o jej demoniczną przeszłość
Jak to sie stało, że uważana jest za jedną z emanacji Sierab Ciammy.
Pozdrawiam
kunzang
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Panteon Bon
Karma indywidualna i karma zbiorowa.
A co do drugiego, to proszę prościej.
A co do drugiego, to proszę prościej.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Bry
Pozdrawiam
kunzang
Ano. To, że się narodziłeś jako ta konkretna istota ludzka, nie jest zależnym li tylko od Twej karmy - sam siebie w tym świecie nie stworzyłeś.kuba77 pisze:Karma indywidualna i karma zbiorowa.
Przepraszam, ale już nie potrafię tego robić ...może ktoś inny prosto Tobie to wyjaśnikuba77 pisze:A co do drugiego, to proszę prościej.
Pozdrawiam
kunzang
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Panteon Bon
To Tagla Mebar ujarzmił istotę?
-
- Posty: 705
- Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: jungdrung bon
- Lokalizacja: Siedlątków
Re: Panteon Bon
Czyli Tegla Mebar ujarzmił istote i to jest jedna Sipa dzialmo. A druga, czyli emanacja była nia zawsze. I jednocześnie są tą sama personą?
- amogh
- Posty: 3535
- Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: hołd nie-nazwanemu
- Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Re: Panteon Bon
To może są jakieś źródła, gdzie można o tym chociaż poczytać?kunzang pisze:W jednym przypadku mówimy o emanacji a w drugim o konkretnej istocie. Jedno tu nie wyklucza drugiego i jedno nie musi się stawać drugim - swobodnie może funkcjonować jako emanacja i jako istota.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Bry
Ale... załóżmy roboczo, że emanacja jest personą, to o którą z pięciu podstawowych emanacji Sipa Dzialmo chodzi w związku z wprowadzoną na ścieżkę istotą? Czy też, może chodzi o którąś z Jej sześciu emanacji strażniczek czasu?
Pozdrawiam
kunzang
Emanacja /forma smbhogakaji/ nie jest personą.kuba77 pisze:Czyli Tegla Mebar ujarzmił istote i to jest jedna Sipa dzialmo. A druga, czyli emanacja była nia zawsze. I jednocześnie są tą sama personą?
Ale... załóżmy roboczo, że emanacja jest personą, to o którą z pięciu podstawowych emanacji Sipa Dzialmo chodzi w związku z wprowadzoną na ścieżkę istotą? Czy też, może chodzi o którąś z Jej sześciu emanacji strażniczek czasu?
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Panteon Bon
Bry
Pozdrawiam
kunzang
W sieci? ...nie wiem, możliwe, że są.amogh pisze: To może są jakieś źródła, gdzie można o tym chociaż poczytać?
Pozdrawiam
kunzang