Neurologia oświecenia

filozofia, psychologia i nauka w kontekście buddyzmu
lwo
Senior User
Posty: 3168
Rejestracja: pn paź 01, 2007 14:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Soen
Lokalizacja: Warszawa

Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: lwo »

http://bigthink.com/videos/andrew-newbe ... enment-101

,,Dr Andrew Newberg, który poddał oświecenie naukowym testom, mówi, że są właściwie dwa rodzaje oświecenia: małe oświecenie, która zmienia nasze poglądy na temat świata oraz Oświecenie, która zmienia naszą istotę"

,,Oświecenie jest godne uwagi ze względu na to, jak ludzie potocznie opisują swoje doświadczenie i jak to zmienia mózg"
lwo
Senior User
Posty: 3168
Rejestracja: pn paź 01, 2007 14:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Soen
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: lwo »

,,Humans suppress areas of the brain used for analytical thinking and engage the parts responsible for empathy in order to believe in god, research suggests."

Badania sugerują, że ludzie tłumią obszary mózgu analitycznego myślenia i zaangażowania częściami odpowiedzialnymi za empatię by wierzyć w Boga.

"But, from what we understand about the brain, the leap of faith to belief in the supernatural amounts to pushing aside the critical/analytical way of thinking to help us achieve greater social and emotional insight."

Z tego co rozumiemy na temat ludzkiego mózgu, skok wiary do uwierzenia w nadprzyrodzone, odpychając krytyczny/analityczny sposób myślenia, pomaga nam osiągnąć większe zrozumienie społeczne i emocjonalne.

,,The researchers said the human brain explores the world using both networks. When presented with a physics problem or ethical dilemma, a healthy brain activates the appropriate network while suppressing the other. Such suppression may lead to the conflict between science and religion, the researchers added. "Because the networks suppress each other, they may create two extremes," said Richard Boyatzis, professor of organisational behavior at Case Western Reserve University. "

Naukowcy twierdzą, że ludzki mózg eksploruje świat przy użyciu obu sieci. Jeśli zaprezentować problem z zakresu fizyki lub dylemat etyczny, zdrowy mózg aktywizuje odpowiednią sieć tłumiąc drugą. Takie tłumienie może prowadzić do konfliktu pomiędzy nauką a religią. Ponieważ sieci tłumią się wzajemnie mogą wytworzyć dwie skrajności.

http://www.independent.co.uk/news/scien ... 50956.html

http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0149989

Jeszcze jeden link w tym temacie:

,,Naukowcy badający psychologię i neurologię religii pomagają wyjaśnić, dlaczego przekonania religijne są tak trwałe. Stwierdzają, że religia może w rzeczywistości być produktem ubocznym sposobu działania naszego mózgu, wyrastającego z tendencji poznawczych by szukać porządku w chaosie, antropomorfizować nasze środowisko i wierzyć, że otaczający nas świat został stworzony dla naszego użytku. Religia przetrwała, ponieważ pomogła nam tworzyć coraz większe grupy społeczne, utrzymywane razem przez wspólne przekonania."

A reason to believe
lwo
Senior User
Posty: 3168
Rejestracja: pn paź 01, 2007 14:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Soen
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: lwo »

,,Czołowym badaczem w zakresie obrazowania jest Andrew Newberg, doktor z University of Pennsylvania. Newberg wykorzystuje emisję pojedynczych fotonów w tomografii komputerowej lub SPECT - obrazowanie do robienia zdjęć w mózgu podczas aktywności religijnej. SPECT tworzy obraz krwi przepływów w mózgu w danym momencie, więc większy przepływ krwi wskazuje na większą aktywność.
W jednym ze swoich badań Newberg zbadał mózgi mnichów buddyjskich w czasie medytacji. Mnisi przekazywali Newbergowi, że zaczynają wchodzić w stan medytacyjny przez pociągnięcie sznurka. W tym momencie, Newberg wstrzykiwany barwnik promieniotwórczy poprzez wkłucie dożylne obrazujący mózg. Newberg odkrył zwiększoną aktywność w płacie czołowym, który odpowiada za koncentrację; mnisi oczywiście byli skoncentrowani na swojej działalności.
Ale Newberg odkrył również ogromny spadek aktywności w płacie ciemieniowym. Płat ciemieniowy, między innymi, odpowiada za orientację osoby w trójwymiarowej przestrzeni. Ten płat pozwala rozglądać się i ustalić, że jesteś 15 stóp (4,6 m) od łazienki, 6 stóp (1,8 m) od drzwi i tak dalej. Newberg postawił hipotezę, że obniżona aktywność w mózgach medytujących mnichów wskazuje, że tracą oni zdolność do różnicowania w którym kończy się coś i zaczyna coś innego. Innymi słowy, stają się jednością z wszechświatem, stan często opisywana w chwili transcendencji."

Is the brain hardwired for religion?
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

Ciekawe są te różne ujęcia tematyki badań mózgu. W zachodnim (amerykańskim) świecie mózg badano pod kątem relacji między wiarą religijną, analitycznym myśleniem, mentalizacją i niepokojem moralnym, ale w gruncie rzeczy z takim cichym założeniem, że odwieczne konflikty: nauka vs wiara, materializm vs duchowość i religia znajdą w tych badaniach swoje potwierdzenie, a tymczasem po wschodniej stronie świata, w Singapurze, naukowcy uniwersyteccy zbadali wpływ różnych typów medytacji buddyjskiej na poziom wydajności mózgu w realizacji zadań poznawczych. Ha.


Dokładny opis badania można znaleźć tutaj, a ja przetłumaczę (po swojemu) krótkie jego streszczenie, odnoszące się do najważniejszego rezultatu, jaki w badaniu osiągnięto, czyli do potwierdzenia słuszności stawianych hipotez, że różne ‘style’ medytacyjne uruchamiają różne obszary i aktywności mózgu. Takie właśnie różnice zaobserwowano pomiędzy medytującymi w tradycji Theravady i Wadżrajany. Ja widzę ten opis po raz pierwszy, nie wiem, może ktoś już tu wzmiankował coś na ten temat, ale raczej chyba nie.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie wszystkie techniki medytacyjne powodują podobne skutki ciała i umysłu. Po raz pierwszy badania wykazały, że różne rodzaje medytacji buddyjskiej (sposób medytowania w Wadżrajanie i Theravadzie) wywołują jakościowo różne wpływy na ludzką fizjologię i zachowania, produkując w odpowiedzi pobudzenie lub odprężenie. (…)

Prof. Kozhevnikov i dr Amihai badali cztery rodzaje praktyk medytacyjnych, dwie tybetańskie medytacje Wadżrajany (aspekt Buddy/Rig-Pa) i dwie Theravady (śamatha/vipassana), w których uczestniczyli doświadczeni praktykujący z klasztorów Theravady w Tajlandii i Nepalu oraz klasztorów Wadżrajany w Nepalu. Zgromadzono dane EKG i EEG uczestników badania, a także po medytacji zmierzono ich wydajność poznawczą, przy użyciu przygotowanych zadań poznawczych.

Reakcje fizjologiczne zachodzące podczas medytacji Theravady różnią się znacznie od tych, które miały miejsce w czasie medytacji Wadżrajany. Medytacja Theravady zwiększała aktywność układu przywspółczulnego, odpowiedzialnego za stan odprężenia, w medytacji Wadżrajany z kolei nie wykazano żadnych dowodów na aktywność układu przywspółczulnego, zwiększył natomiast swoją aktywność układ współczulny, odpowiedzialny za stany pobudzenia.

Zaobserwowano także natychmiastowy gwałtowny wzrost wydajności w zadaniach poznawczych (obrót wyobrażonej bryły, zapamiętywanie obrazu) wykonywanych po medytacji, który nastąpił tylko w grupie praktykujących medytacje Wadżrajany. Stwierdzono, że takie gwałtowne doładowanie potencjału uwagi i nagła mobilizacja do reagowania na bodźce, nie jest możliwa podczas stanu odprężenia. Wyniki wskazują na to, że sposoby medytowania według reguł Wadżrajany i Theravady oparte są na różnych mechanizmach neurofizjologicznych, które powodują albo wzrost pobudzenia, albo reakcję rozluźniającą (odprężenie).

Wnioski z badań pokazują, że medytacja Wadżrajany może doprowadzić do radykalnej poprawy wydajności poznawczej, co sugeruje, że medytacja ta może być szczególnie przydatna w sytuacjach, w których ważne jest, by wykonać jak najlepiej, to, co w danym momencie jest do zrobienia, np. podczas zawodów lub stanów nagłych. Z drugiej strony, styl medytacyjny Theravady jest doskonałym sposobem na zmniejszenie stresu, rozładowanie napięcia i wejście w głęboki relaks. (…)

Skoro nawet pojedyncza sesja medytacja Wadżrajany może prowadzić do radykalnych usprawnień w wydajności mózgu, naukowcy zbadają, czy mogą wystąpić trwałe zmiany po wieloletniej praktyce. Przyjrzą się również temu, jaką korzyść z takich praktyk medytacyjnych mogą mieć osoby niepraktykujące. (…)

Prof Kozhevnikov powiedział: "medytacja Wadżrajany zazwyczaj wymaga lat praktyki, dlatego też przyjrzymy się, czy również możliwe jest, aby pozyskać korzystny wpływ na wydajność mózgu poprzez praktykowanie pewnych istotnych elementów medytacji" (z myślą o niepraktykujących).
Dodam jeszcze poza streszczeniem, że pobudzenie układu współczulnego u medytujących w tradycji Wadżrajany nie spowodowało stresu, nastąpiło nawet silniejsze obniżenie mocy fal beta, niż u medytujących w konwencji Theravady, choć podczas samej medytacji fale beta w medytacjach Wadżrajany były aktywniejsze. Tu bardziej chodzi o pobudzenie w sensie stanu energetyzującego, przygotowującego do aktywności, pożytecznego przy zadaniach wymagających optymalnej realizacji.

Obie grupy wykazywały spadek mocy fal delta, czyli ani jednym, ani drugim medytacjom nie tylko nie towarzyszył stres, również i senność, co wskazuje na duży poziom uwagi. Jednak Theravadini prezentowali inny jej rodzaj, była to uwaga w stanie odprężenia, utrzymywana długo, ale na takim poziomie, który zapewniał ten optymalnie długi czas trwania zarówno uwagi, jak i odprężenia. Gdy tymczasem uwaga praktykujących Wadżrajanę nie pozostawała spójna ze stanem odprężenia i miała szczególne znaczenie w wykonywaniu zadań poznawczych. Warto jeszcze wspomnieć, że fale gamma, o których teraz się tak dużo mówi, zwiększały moc podczas medytacji Theravady, a słabły w grupie Wadżrajany.


Pozdrawiam, gt
lwo
Senior User
Posty: 3168
Rejestracja: pn paź 01, 2007 14:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Soen
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: lwo »

Artykuł z przed kilku dni:

http://www.tandfonline.com/doi/full/10. ... 16.1257437

,,Badanie zostało tak zaprojektowane, by zmierzyć neurobiologiczne podłoże doświadczenia religijnego u pobożnych mormonów"

,,Genetyczne i behawioralne czynniki wpływające na religijnie motywowane zachowania są związane z metabolizmem i sygnalizacją dopaminy. Skłonność do zachowań religijnych i motywacji są związane z polimorfizmem w genie receptora dopaminy DRD4 ... Nabyte zaburzenia w fizjologii dopaminy także wskazują na istnienie połączeń z zachowaniami religijnymi."

Religia jest dla mózgu jak opium - dowodzą badania na mormonach
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

leszek wojas pisze:,, Newberg odkrył zwiększoną aktywność w płacie czołowym, który odpowiada za koncentrację; mnisi oczywiście byli skoncentrowani na swojej działalności.
Ale Newberg odkrył również ogromny spadek aktywności w płacie ciemieniowym. Płat ciemieniowy, między innymi, odpowiada za orientację osoby w trójwymiarowej przestrzeni. Ten płat pozwala rozglądać się i ustalić, że jesteś 15 stóp (4,6 m) od łazienki, 6 stóp (1,8 m) od drzwi i tak dalej. Newberg postawił hipotezę, że obniżona aktywność w mózgach medytujących mnichów wskazuje, że tracą oni zdolność do różnicowania w którym kończy się coś i zaczyna coś innego. Innymi słowy, stają się jednością z wszechświatem, stan często opisywana w chwili transcendencji."
A którym obszarom mozgu przypisywana jest orientacja czasoprzestrzenna? Tzn. pOstrzeganie (nie mylic z analizowaniem) przeszłości, terazniejszosci i przyszlosci?
lwo
Senior User
Posty: 3168
Rejestracja: pn paź 01, 2007 14:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Soen
Lokalizacja: Warszawa

Re: Neurologia oświecenia

Nieprzeczytany post autor: lwo »

atomuse pisze:
A którym obszarom mozgu przypisywana jest orientacja czasoprzestrzenna? Tzn. pOstrzeganie (nie mylic z analizowaniem) przeszłości, terazniejszosci i przyszlosci?
Tutaj jest coś na ten temat:
http://www.pnas.org/content/112/35/11072.full

"Analysis at the individual-subject level revealed cortical activation related to orientation in space, time, and person in a precisely localized set of structures in the precuneus, inferior parietal, and medial frontal cortex. Comparison of orientation domains revealed a consistent order of cortical activity inside the precuneus and inferior parietal lobes, with space orientation activating posterior regions, followed anteriorly by person and then time. Core regions at the precuneus and inferior parietal lobe were activated for multiple orientation domains, suggesting also common processing for orientation across domains. The medial prefrontal cortex showed a posterior activation for time and anterior for person."

W tym eksperymencie chodzi o relację pomiędzy sobą różnymi miejscami przestrzennymi, wydarzeniami w czasie oraz innymi osobami. Stwierdzono u osób w tym eksperymencie istnienie powtarzalnej orientacji regionów (obszarów) mózgu. Główne rejony ,,preceneus" w dolnym płacie ciemieniowym aktywizowały się dla różnych domen: przestrzeń, czas, osoba.

Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ateneum - rozważania”