Cytaty Nauczycieli
Moderator: Har-Dao
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Cytaty Nauczycieli
Witam,
zachęcam do dodawania w tym wątku, różnej długości cytatów z mów, książek i innych źródeł, które was inspirują do poznawania i praktykowania Dhammy.
http://www.spokojnie.net
"Czcigodny Ācariya Mun nauczał, że wszystkie serca znają ten sam język. Nie ważne jakim osoba posługuje się językiem lub jakiej jest narodowości, serce nie posiada nic oprócz prostej świadomości, dlatego powiedział, że wszystkie serca mają ten sam język. Gdy powstaje myśl, rozumiemy ją, jednak gdy wyrażamy ją słowami staje się tym lub tamtym językiem, dlatego nie rozumiemy jeden drugiego. Uczucia wewnątrz serca są identyczne dla wszystkich. Oto dlaczego Dhamma pasuje idealnie do serca, ponieważ Dhamma nie jest żadnym konkretnym językiem. Dhamma jest językiem serca. Dhamma mieszka w sercu." - Phra Ajaan Maha Boowa Ñanasampanno, "Straight From The Heart"
Pozdrawiam,
pk
zachęcam do dodawania w tym wątku, różnej długości cytatów z mów, książek i innych źródeł, które was inspirują do poznawania i praktykowania Dhammy.
http://www.spokojnie.net
"Czcigodny Ācariya Mun nauczał, że wszystkie serca znają ten sam język. Nie ważne jakim osoba posługuje się językiem lub jakiej jest narodowości, serce nie posiada nic oprócz prostej świadomości, dlatego powiedział, że wszystkie serca mają ten sam język. Gdy powstaje myśl, rozumiemy ją, jednak gdy wyrażamy ją słowami staje się tym lub tamtym językiem, dlatego nie rozumiemy jeden drugiego. Uczucia wewnątrz serca są identyczne dla wszystkich. Oto dlaczego Dhamma pasuje idealnie do serca, ponieważ Dhamma nie jest żadnym konkretnym językiem. Dhamma jest językiem serca. Dhamma mieszka w sercu." - Phra Ajaan Maha Boowa Ñanasampanno, "Straight From The Heart"
Pozdrawiam,
pk
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Cytaty Nauczycieli
trzy pytanka:
1. piszesz:
*Czy mogą być cytaty mistrzów Zen lub jakieś historyjki?
*Czy mogą tu się pojawić cytaty przedstawicieli innych religii lub nurtów (w tym "niebuddyjskich" ;D) które inspierują nas do praktykowania Dhammy?
2.
3. Czy jeżeli będziemy uznamy że najbardziej do naszej praktyki motywują nas nasze przemyślenia to czy możemy je tutaj umieścić?
1. piszesz:
ponieważ ten temat znajduje się w panelu THERAVADA a nie dharma free zastanawiam się *czyje to mają być cytaty?piotr pisze:które was inspirują do poznawania i praktykowania Dhammy.
*Czy mogą być cytaty mistrzów Zen lub jakieś historyjki?
*Czy mogą tu się pojawić cytaty przedstawicieli innych religii lub nurtów (w tym "niebuddyjskich" ;D) które inspierują nas do praktykowania Dhammy?
2.
Czy istnieje jakia górna granica długości tekstu oprócz zdrowego rozsądku?piotr pisze:różnej długości cytatów z mów, książek i innych źródeł,
3. Czy jeżeli będziemy uznamy że najbardziej do naszej praktyki motywują nas nasze przemyślenia to czy możemy je tutaj umieścić?
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
Re: Cytaty Nauczycieli
Skoro w panelu THERAVADA to chodzi o cytaty nauczycieli Theravada - Thera Widzisz w końcu znaleźliśmy swoje miejsce ( my - theravadini i osoby theravadą, względnie Kanonem Pali zainteresowane).
[edycja z powodu: Braku szacunku dla poglądów, czy wybranej przez kogoś ścieżki lub nauczyciela. - piotr]
Ad2 - nie - zdrowy rozsądek tak...
Ad3 - temat postu "cytaty nauczycieli"
[edycja z powodu: Braku szacunku dla poglądów, czy wybranej przez kogoś ścieżki lub nauczyciela. - piotr]
Ad2 - nie - zdrowy rozsądek tak...
Ad3 - temat postu "cytaty nauczycieli"
братство и јединство!
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Sumedho - "Now Is The Knowing"
Witam,
co do pytań Lepsze, to pozostaje mi się podpisać pod odpowiedzią Siristru.
[center][/center]
"Drugie schronienie jest w Dhammie, absolutnej prawdzie lub rzeczywistości. Dhamma jest bezosobowa, nie próbujemy jej w jakikolwiek sposób personifikować, tak by stała się jakiegoś rodzaju bóstwem.
Gdy śpiewamy w Pāli wersy opisujące Dhammę, mówimy że jest 'sanditthiko akāliko ehipassiko opanayiko paccattaṃ veditabbo vinnūhi'. Jako, że Dhamma nie posiada żadnych osobowych przymiotów, nie możemy nawet powiedzieć, że jest dobra lub zła, lub posiadająca jakąkolwiek najwyższą albo możliwą do porównania właściwość, jest poza dualistycznymi koncepcjami umysłu. Więc gdy opisujemy Dhammę lub staramy się ją wyrazić, robimy to poprzez takie słowa jak 'sanditthiko', które oznacza immanentny, tu-i-teraz. Sprowadza nas to do teraźniejszości, mamy poczucie bliskości i bezpośredniości tego teraz. Możemy myśleć, że Dhamma jest czymś co jest poza, czymś co musimy znaleźć gdzieś indziej, jednak sanditthiko dhamma oznacza, że jest właśnie tu-i-teraz." - Ajaan Sumedho, "NOW IS THE KNOWING"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
co do pytań Lepsze, to pozostaje mi się podpisać pod odpowiedzią Siristru.
[center][/center]
"Drugie schronienie jest w Dhammie, absolutnej prawdzie lub rzeczywistości. Dhamma jest bezosobowa, nie próbujemy jej w jakikolwiek sposób personifikować, tak by stała się jakiegoś rodzaju bóstwem.
Gdy śpiewamy w Pāli wersy opisujące Dhammę, mówimy że jest 'sanditthiko akāliko ehipassiko opanayiko paccattaṃ veditabbo vinnūhi'. Jako, że Dhamma nie posiada żadnych osobowych przymiotów, nie możemy nawet powiedzieć, że jest dobra lub zła, lub posiadająca jakąkolwiek najwyższą albo możliwą do porównania właściwość, jest poza dualistycznymi koncepcjami umysłu. Więc gdy opisujemy Dhammę lub staramy się ją wyrazić, robimy to poprzez takie słowa jak 'sanditthiko', które oznacza immanentny, tu-i-teraz. Sprowadza nas to do teraźniejszości, mamy poczucie bliskości i bezpośredniości tego teraz. Możemy myśleć, że Dhamma jest czymś co jest poza, czymś co musimy znaleźć gdzieś indziej, jednak sanditthiko dhamma oznacza, że jest właśnie tu-i-teraz." - Ajaan Sumedho, "NOW IS THE KNOWING"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Cytaty Nauczycieli
Dziękuje za złote zdjęcie. :mrgreen:
Pozdrawiam
Łukasz
Pozdrawiam
Łukasz
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witaj Łukasz,
proszę bardzo.
Pozdrawiam,
pk
proszę bardzo.
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Lee Dhammadharo - "The Skill Of Release"
Witam,
kilka krótkich cytatów z jednej z moich ulubionych książek Ajaana Lee.
[center][/center]
§ Pewnego razu ktoś przyszedł z problemem do Ajaana Lee. Jeden z jego przyjaciół powiedział mu: "Skoro ciało nie jest tobą [anattā], dlaczego nie możemy cię uderzyć?" Ajaan Lee stwierdził by na to odpowiedzieć, "Słuchaj, nie jest moje. Pożyczyłem je, więc muszę dobrze o nie zadbać. Nie mogę pozwolić by ktoś inny się nad nim znęcał."
§ Ludzie którzy nie wierzą w dobro, rzadko je czynią. Jednak ludzie którzy nie wierzą w zło, czynią je cały czas.
§ Starzenie, choroba i śmierć są skarbami dla tych którzy je rozumieją. Są Szlachetnymi Prawdami, Szlachetnymi Skarbami. Gdyby były ludźmi, codziennie kłaniałbym im się do stóp. Ponieważ z powodu choroby byłem w stanie tak długo być mnichem.
§ Ciało to "śmierć". Umysł to "narodziny". Jeśli potrafimy je od siebie oddzielić, osiągniemy wyzwolenie od narodzin i śmierci.
§ Dwie nogi, dwoje ramion, dwie dłonie, dwoje oczu, jedne usta. To są twoje doskonałości. Użyj ich. - Ajaan Lee, "The Skill Of Release"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
kilka krótkich cytatów z jednej z moich ulubionych książek Ajaana Lee.
[center][/center]
§ Pewnego razu ktoś przyszedł z problemem do Ajaana Lee. Jeden z jego przyjaciół powiedział mu: "Skoro ciało nie jest tobą [anattā], dlaczego nie możemy cię uderzyć?" Ajaan Lee stwierdził by na to odpowiedzieć, "Słuchaj, nie jest moje. Pożyczyłem je, więc muszę dobrze o nie zadbać. Nie mogę pozwolić by ktoś inny się nad nim znęcał."
§ Ludzie którzy nie wierzą w dobro, rzadko je czynią. Jednak ludzie którzy nie wierzą w zło, czynią je cały czas.
§ Starzenie, choroba i śmierć są skarbami dla tych którzy je rozumieją. Są Szlachetnymi Prawdami, Szlachetnymi Skarbami. Gdyby były ludźmi, codziennie kłaniałbym im się do stóp. Ponieważ z powodu choroby byłem w stanie tak długo być mnichem.
§ Ciało to "śmierć". Umysł to "narodziny". Jeśli potrafimy je od siebie oddzielić, osiągniemy wyzwolenie od narodzin i śmierci.
§ Dwie nogi, dwoje ramion, dwie dłonie, dwoje oczu, jedne usta. To są twoje doskonałości. Użyj ich. - Ajaan Lee, "The Skill Of Release"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Thanissaro Bhikkhu - "Meditations"
Witam,
fragment mów Ajaana Thanissaro, spisanych i zgromadzonych w pozycji "MEDITATIONS".
[center][/center]
Nie pozwólcie by frustrujące i zniechęcające myśli przejęły kontrolę nad umysłem. Dalajlama kiedyś powiedział, że najbardziej zaskakującą rzeczą dotyczącą ludzi Zachadu, którą odkrył, było ich samoznienawidzenie. W Tybecie - mówił - tylko głupcy z wioski czują do siebie nienawiść. Oczywiście mówił to uśmiechając się, jednak jest to dosyć ostry osąd. Jest też jednak prawdziwy, co zauważyłem, w odniesieniu do Tajlandii. Możliwe, że już nie tak bardzo: Od kiedy zadomowiła się tam nowoczesna kultura, naprawdę uczy ona ludzi jak siebie nienawidzieć, jak czuć się źle myśląc o sobie. Utrzymuje różnego rodzaju wyobrażenia o fizycznych i finansowych ideałach z którymi nikt nie potrafi zgodnie żyć. Jednak w tradycyjnej kulturze, jedną z podstawowych umiejętności bycia ludzką istotą było to jak czuć się dobrze w odniesieniu do siebie, jak kochać siebie, jak życzyć sobie dobrze i jak inteligentnie działać z tym życzeniem. Tylko naprawdę głupi ludzie siebie nienawidzili, a przecież ten rodzaj głupoty tak bardzo się szerzy w nowoczesnym świecie. Uważajcie byście w nią nie wpadli. - Ṭhañissaro Bhikkhu, "In the Mood"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
fragment mów Ajaana Thanissaro, spisanych i zgromadzonych w pozycji "MEDITATIONS".
[center][/center]
Nie pozwólcie by frustrujące i zniechęcające myśli przejęły kontrolę nad umysłem. Dalajlama kiedyś powiedział, że najbardziej zaskakującą rzeczą dotyczącą ludzi Zachadu, którą odkrył, było ich samoznienawidzenie. W Tybecie - mówił - tylko głupcy z wioski czują do siebie nienawiść. Oczywiście mówił to uśmiechając się, jednak jest to dosyć ostry osąd. Jest też jednak prawdziwy, co zauważyłem, w odniesieniu do Tajlandii. Możliwe, że już nie tak bardzo: Od kiedy zadomowiła się tam nowoczesna kultura, naprawdę uczy ona ludzi jak siebie nienawidzieć, jak czuć się źle myśląc o sobie. Utrzymuje różnego rodzaju wyobrażenia o fizycznych i finansowych ideałach z którymi nikt nie potrafi zgodnie żyć. Jednak w tradycyjnej kulturze, jedną z podstawowych umiejętności bycia ludzką istotą było to jak czuć się dobrze w odniesieniu do siebie, jak kochać siebie, jak życzyć sobie dobrze i jak inteligentnie działać z tym życzeniem. Tylko naprawdę głupi ludzie siebie nienawidzili, a przecież ten rodzaj głupoty tak bardzo się szerzy w nowoczesnym świecie. Uważajcie byście w nią nie wpadli. - Ṭhañissaro Bhikkhu, "In the Mood"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Amaro - "Small Boat, Great Mountain"
Witam,
[center][/center]
Latem 1981, Ajahn Chah, dał bardzo wymowne nauczanie Ajahnowi Sumedho na temat wyzwalającej właściwości niestałości. Ajahn Sumedho przebywał już kilka lat w Anglii, gdy przyszedł list z Tajlandii. Chociaż Ajahn Chah potrafił czytać i pisać, to rzadko to robił. W zasadzie prawie w ogóle cokolwiek pisał, a już nigdy listów. Wiadomość zaczynała się od notatki Zachodniego mnicha. Brzmiała następująco: "Więc, Ajahnie Sumedho nie uwierzysz w to, ale Luang Por zdecydował, że chce napisać do Ciebie list. Poprosił mnie bym spisał jego słowa." Wiadomość od Ajahna Chah, była bardzo zwięzła, oto co powiedział: "Kiedykolwiek masz uczucia miłości lub nienawiści do czegokolwiek, to będą to twoje lekarstwa i partnerzy przy budowaniu pārami. Buddha-Dhammy nie można znaleźć poprzez posuwanie się do przodu, ani do tyłu, ani poprzez stanie nieruchomo. To, Sumedho, jest twoje miejsce niestałości."
Wciąż mam przez to gęsią skórkę. - Ajaan Amaro, "SMALL BOAT, GREAT MOUNTAIN"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
[center][/center]
Latem 1981, Ajahn Chah, dał bardzo wymowne nauczanie Ajahnowi Sumedho na temat wyzwalającej właściwości niestałości. Ajahn Sumedho przebywał już kilka lat w Anglii, gdy przyszedł list z Tajlandii. Chociaż Ajahn Chah potrafił czytać i pisać, to rzadko to robił. W zasadzie prawie w ogóle cokolwiek pisał, a już nigdy listów. Wiadomość zaczynała się od notatki Zachodniego mnicha. Brzmiała następująco: "Więc, Ajahnie Sumedho nie uwierzysz w to, ale Luang Por zdecydował, że chce napisać do Ciebie list. Poprosił mnie bym spisał jego słowa." Wiadomość od Ajahna Chah, była bardzo zwięzła, oto co powiedział: "Kiedykolwiek masz uczucia miłości lub nienawiści do czegokolwiek, to będą to twoje lekarstwa i partnerzy przy budowaniu pārami. Buddha-Dhammy nie można znaleźć poprzez posuwanie się do przodu, ani do tyłu, ani poprzez stanie nieruchomo. To, Sumedho, jest twoje miejsce niestałości."
Wciąż mam przez to gęsią skórkę. - Ajaan Amaro, "SMALL BOAT, GREAT MOUNTAIN"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Mun - "A Heart Released"
Witam,
Siristru cieszy mnie, że korzystasz. Mam nadzieję, że nie będę jedynym ciągnącym ten wątek. 8)
[center][/center]
[Więc] tak długo jak poświęcamy się tylko teoretycznemu studiowaniu Dhammy, nie może ona nam dobrze służyć. Tylko gdy ćwiczyliśmy nasze serca by wyeliminowały swoje 'kameleony' - swoje zepsucia (upakkilesa) - odniesiemy całkowitą korzyść. I tylko wtedy prawdziwa Dhamma będzie czysta, wolna od zniekształceń i odchyleń od pierwotnych podstaw. - Phra Ajaan Mun, "A Heart Released"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
Siristru cieszy mnie, że korzystasz. Mam nadzieję, że nie będę jedynym ciągnącym ten wątek. 8)
[center][/center]
[Więc] tak długo jak poświęcamy się tylko teoretycznemu studiowaniu Dhammy, nie może ona nam dobrze służyć. Tylko gdy ćwiczyliśmy nasze serca by wyeliminowały swoje 'kameleony' - swoje zepsucia (upakkilesa) - odniesiemy całkowitą korzyść. I tylko wtedy prawdziwa Dhamma będzie czysta, wolna od zniekształceń i odchyleń od pierwotnych podstaw. - Phra Ajaan Mun, "A Heart Released"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Chah - "The Key to Liberation"
Witam,
poniższy cytat dotyczy nauczania o paṭiccasamuppāda, z typowym dla Ajaana Chah humorem:
[center][/center]
W rzeczywistości nie ma tak naprawdę znaków mówiących, że teraz jest avijjā, teraz jest saṅkhāra, natępnie jest viññaṇa, teraz nāma-rūpa, i tak dalej. Ci uczeni którzy widzą w ten sposób, nie mają szansy by nawet przeczytać tej listy gdy proces ma miejsce. Chociaż Budda analizował jeden moment świadomości i opisał wszystkie jego różne części, dla mnie jest to bardzie jak spadanie z drzewa - wszystko dzieje się tak szybko, że nie masz czasu przypuszczać jak daleko spadłeś i gdzie jesteś w danym momencie. Co wiesz, to fakt, że uderzyłeś w ziemię z łomotem i że boli! - Ajaan Chah, "The Key to Liberation"
[center]
Ajaan Chah w sali do medytacji IMS, 1979[/center]
Pozdrawiam,
pk
poniższy cytat dotyczy nauczania o paṭiccasamuppāda, z typowym dla Ajaana Chah humorem:
[center][/center]
W rzeczywistości nie ma tak naprawdę znaków mówiących, że teraz jest avijjā, teraz jest saṅkhāra, natępnie jest viññaṇa, teraz nāma-rūpa, i tak dalej. Ci uczeni którzy widzą w ten sposób, nie mają szansy by nawet przeczytać tej listy gdy proces ma miejsce. Chociaż Budda analizował jeden moment świadomości i opisał wszystkie jego różne części, dla mnie jest to bardzie jak spadanie z drzewa - wszystko dzieje się tak szybko, że nie masz czasu przypuszczać jak daleko spadłeś i gdzie jesteś w danym momencie. Co wiesz, to fakt, że uderzyłeś w ziemię z łomotem i że boli! - Ajaan Chah, "The Key to Liberation"
[center]
Ajaan Chah w sali do medytacji IMS, 1979[/center]
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witam,
[center][/center]
Najpierw rozumiesz Dhammę swoimi myślami. Jeśli zaczynasz ją rozumieć, będziesz ją praktykował. Jeśli ją praktykujesz, będziesz zaczynał ją widzieć. Gdy ją zobaczysz, jesteś Dhammą i posiadasz radość Buddy. - Ajaan Chah
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
[center][/center]
Najpierw rozumiesz Dhammę swoimi myślami. Jeśli zaczynasz ją rozumieć, będziesz ją praktykował. Jeśli ją praktykujesz, będziesz zaczynał ją widzieć. Gdy ją zobaczysz, jesteś Dhammą i posiadasz radość Buddy. - Ajaan Chah
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witaj,
Pozdrawiam,
pk
oj tam odrazu bambusowy. To zdjęcie zrobione prawdopodobnie w Anglii, gdzieś około 1979 roku.Intraneus pisze:Kurcze ale zeby tak sie cieszyc z bambusowego kija?
Pozdrawiam,
pk
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Cytaty Nauczycieli
piotr pisze:To zdjęcie zrobione prawdopodobnie w Anglii, gdzieś około 1979 roku.
i to ma mi wytlumaczyc, dlaczego oni sie tak ciesza?
moze to jakis koan?
Radical Polish Buddhism
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witaj,
Pozdrawiam,
pk
to ma tłumaczyć dlaczego kij nie jest bambusowy.Intraneus pisze:i to ma mi wytlumaczyc, dlaczego oni sie tak ciesza?
Koany to nie ten panel 8)moze to jakis koan?
Pozdrawiam,
pk
- jerez
- ex Moderator
- Posty: 993
- Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Cytaty Nauczycieli
a moze sie ciesza bo wlasnie nie jest bambusowy? :twisted:
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Cytaty Nauczycieli
a no racja. w 1979 w Anglii bambus jeszcze nie rosnąłpiotr pisze:Intraneus napisał/a:
i to ma mi wytlumaczyc, dlaczego oni sie tak ciesza? Smile
to ma tłumaczyć dlaczego kij nie jest bambusowy. Smile
Radical Polish Buddhism
Re: Cytaty Nauczycieli
Cieszą sie bo mają w Sobie radość Buddhy - nie z kija - to wszak przedmiot. Już mówiłem jak bardzo podoba mi sie ten temat: wierzę, że nie długo sam "wrzucę" tutaj kilka cytatów... na razie czytam piotrowe.
братство и јединство!
- jerez
- ex Moderator
- Posty: 993
- Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Cytaty Nauczycieli
kij wg niektorych to symbol fallicznysiristru pisze:nie z kija - to wszak przedmiot.
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Cytaty Nauczycieli
Wrzucaj, wrucaj, bo mi tez sie bardzo podoba. Jak by mi sie nie podobal, to bym nie pytal z czego sie tak ciesza
Radical Polish Buddhism
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Cytaty Nauczycieli
ja myśle że ten jeden ubija masło a reszta się cieszy bo będzie co jeść... rano
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Lee - "Inner Skill"
Witam,
zamieszczam fragment wykładu Ajaana Lee, dotyczącego ānāpānasati bhāvanā, który może się przydać osobom zaznajomnionym z jego METODĄ medytacji.
[center][/center]
Gdy zaczynamy uczyć się pisać, musimy używać kredy, ponieważ jest duża, łatwa do pisania i wymazania. Jest to jak myślenie "buddho." Gdy raz posuniemy się do przodu w swojej nauce, zaczynamy używać ołówka, ponieważ jego kreska jest wyraźna i pozostaje dłużej. Na przykład zdanie, "Gdzie jest tata?" jest kawałkiem wiedzy. Gdy potrafimy tylko przeczytać poszczególne litery, "G" lub "T", to tak naprawdę nie liczy się to jako wiedza. Więc wtedy wyrzucamy naszą kredę. Innymi słowy, nie musimy powtarzać "buddho". Używamy mocy naszej oceny (vicāra), żeby zobaczyć gdy oddychamy: Czy wdech jest dobry? Czy wydech jest dobry? Jaki rodzaj oddychania jest wygodny? Jaki nie jest? - Ajaan Lee, "Inner Skill"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
zamieszczam fragment wykładu Ajaana Lee, dotyczącego ānāpānasati bhāvanā, który może się przydać osobom zaznajomnionym z jego METODĄ medytacji.
[center][/center]
Gdy zaczynamy uczyć się pisać, musimy używać kredy, ponieważ jest duża, łatwa do pisania i wymazania. Jest to jak myślenie "buddho." Gdy raz posuniemy się do przodu w swojej nauce, zaczynamy używać ołówka, ponieważ jego kreska jest wyraźna i pozostaje dłużej. Na przykład zdanie, "Gdzie jest tata?" jest kawałkiem wiedzy. Gdy potrafimy tylko przeczytać poszczególne litery, "G" lub "T", to tak naprawdę nie liczy się to jako wiedza. Więc wtedy wyrzucamy naszą kredę. Innymi słowy, nie musimy powtarzać "buddho". Używamy mocy naszej oceny (vicāra), żeby zobaczyć gdy oddychamy: Czy wdech jest dobry? Czy wydech jest dobry? Jaki rodzaj oddychania jest wygodny? Jaki nie jest? - Ajaan Lee, "Inner Skill"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- lepsze
- ex Moderator
- Posty: 1895
- Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
- Tradycja: Brak
- Lokalizacja: Toruń
Re: Cytaty Nauczycieli
to jest ten typ nauczania którego... jakoś nie łapie , a szkodapiotr pisze:Ajaan Lee, "Inner Skill"
PS zresztą ja w ogóle mało rozumiem tych wszystkich mistrzów :mrgreen:
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witaj Łukasz,
Pozdrawiam,
pk
zawsze możesz to zrzucić na moje kiepskie umiejętności translatorskie. Na szczęście Phra Ajaan Lee to nie jedyny nauczyciel buddyjski. Powodzenia w szukaniu tego, którego "łapiesz" w mig - jeśli jeszcze go nie znalazłeś.lepsze pisze:to jest ten typ nauczania którego... jakoś nie łapie , a szkoda
Pozdrawiam,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Chah - "No Ajahn Chah"
Witam,
[center][/center]
Ajahn Chah słuchał, jak jeden z jego uczniów recytował Sutrę Serca. Gdy skończył, Ajahn Chah powiedział: "Nie ma żadnej pustki; nie ma żadnego bodhisatty." Potem zapytał: "Skąd pochodzi sutra?" "Uważa się, że została przekazana przez Buddę" - odpowiedział uczeń. "Nie ma żadnego Buddy" - odparł Ajahn Chah. Następnie powiedział: "To jest opis głębokiej mądrości poza wszelkimi konwencjami. Jak jednak można uczyć, nie używając ich? Musimy jakoś nazywać rzeczy, nieprawdaż?" - Ajaan Chah, "NO AJAHN CHAH"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
[center][/center]
Ajahn Chah słuchał, jak jeden z jego uczniów recytował Sutrę Serca. Gdy skończył, Ajahn Chah powiedział: "Nie ma żadnej pustki; nie ma żadnego bodhisatty." Potem zapytał: "Skąd pochodzi sutra?" "Uważa się, że została przekazana przez Buddę" - odpowiedział uczeń. "Nie ma żadnego Buddy" - odparł Ajahn Chah. Następnie powiedział: "To jest opis głębokiej mądrości poza wszelkimi konwencjami. Jak jednak można uczyć, nie używając ich? Musimy jakoś nazywać rzeczy, nieprawdaż?" - Ajaan Chah, "NO AJAHN CHAH"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
[center]"Budda nazwał osiągnięcie ostatecznego Oświecenia „wygasającym”, w ten sam sposób w jaki wygasa ogień. Gasimy ogień w miejscu, w którym się pojawił. W miejscu gdzie jest gorący, sprawiamy, że staje się zimny. I tak samo jest z Oświeceniem. Nibbana jest odnajdywana w Samsarze. Oświecenie i złudzenie (Samsara) istnieje w tym samym miejscu tak jak gorąco i zimno. Jest gorące tam, gdzie było zimne i zimne tam, gdzie było gorące. Kiedy pojawia się ciepło, zimno znika, a kiedy pojawia się zimno, nie ma już ciepła. W ten sposób Nibbana i Samsara są takie same. " - Życie z Kobrą, Ajahn Chan na metta.pl [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
[center]"Kiedy pojawia się dobroć, pozwalamy jej być dobrą, ale także jesteśmy świadomi, rozumiemy jej naturę. Pozwalamy także być czemuś, co nie jest dobre.
Pozwalamy, aby żyło wg własnej natury.
Nie bierzemy tego, ponieważ nie chcemy niczego.
Nie chcemy zła, ale i nie chcemy dobra. Nie chcemy ani ciężkości, ani lekkości, szczęścia, ani cierpienia.
Kiedy w ten sposób nasze pragnienia przestają mieć rację bytu, trwale utrwala się spokój".
- Czcigodny Ajahn Chah[/center]
Pozwalamy, aby żyło wg własnej natury.
Nie bierzemy tego, ponieważ nie chcemy niczego.
Nie chcemy zła, ale i nie chcemy dobra. Nie chcemy ani ciężkości, ani lekkości, szczęścia, ani cierpienia.
Kiedy w ten sposób nasze pragnienia przestają mieć rację bytu, trwale utrwala się spokój".
- Czcigodny Ajahn Chah[/center]
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Lee - "The Skill of Release"
Witam,
[center][/center]
Zwykłe oddychanie jest oddechem cierpienia i stresu. Innymi słowy, gdy wdychamy osiąga ono punkt braku komfortu, więc musi się wycofać. Gdy się wycofuje, ponownie osiąga punkt dyskomfortu, więc musi wrócić spowrotem. Tego rodzaju oddychania nie nazywamy medytacją. Medytacja oznacza skupienie całej naszej świadomości w umyśle. - Ajaan Lee, "The Skill of Release"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
[center][/center]
Zwykłe oddychanie jest oddechem cierpienia i stresu. Innymi słowy, gdy wdychamy osiąga ono punkt braku komfortu, więc musi się wycofać. Gdy się wycofuje, ponownie osiąga punkt dyskomfortu, więc musi wrócić spowrotem. Tego rodzaju oddychania nie nazywamy medytacją. Medytacja oznacza skupienie całej naszej świadomości w umyśle. - Ajaan Lee, "The Skill of Release"
[center][/center]
Pozdrawiam,
pk
Re: Cytaty Nauczycieli
Ostatecznie dla człowieka cały świat zlewa się
w jedno z umysłem miłującej dobroci,
olbrzymim, wzniosłym i niezmierzonym...
Bhikkhu Bodhi
w jedno z umysłem miłującej dobroci,
olbrzymim, wzniosłym i niezmierzonym...
Bhikkhu Bodhi
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Liem - "No Worries"
Witam,
[center][/center]
Po tym jak Przebudzony odciął splugawienia żądzy, nienawiści i iluzji, był w stanie żyć bez negatywnych uczuć i złości. Jego umysł był obfity w życzliwość i współczucie - mettā. Jednak nie taką mettā, która jest cały czas powiązana z taṇhā. Mettā która powstaje razem z pożądaniem jest niewystarczająca, wciąż niedoskonała.
Przebudzony sugerował by po prostu patrzeć na świat w świetle pustki, by przejrzeć świat jako pusty. Nie mówił, że mamy uważać, że powinniśmy pomagać i dawać wsparcie kiedykolwiek widzimy osobę w bólu i cierpieniu. Nie w ten sposób Przebudzony postrzegał świat.
Przebudzony powiedział:
[center]Kammunā vattati loko
(Świat jest napędzany przez kammę)[/center]
Jeśli zaczniemy dawać porady ludziom, którzy wciąż są pod wpływem swoich kammicznych skłonności, przeciwstawią się naszej radzie. Nie przyjmą naszej pomocy. Nie chcą jej.
Możecie porównać to do dawania jedzenia zwierzętom - na przykład ludzkiego jedzenia wołom i krowom. Nie chcą go. To czego chcą to trawa. - Ajaan Liem, "No Worries"
[center][/center]
Añjali,
pk
[center][/center]
Po tym jak Przebudzony odciął splugawienia żądzy, nienawiści i iluzji, był w stanie żyć bez negatywnych uczuć i złości. Jego umysł był obfity w życzliwość i współczucie - mettā. Jednak nie taką mettā, która jest cały czas powiązana z taṇhā. Mettā która powstaje razem z pożądaniem jest niewystarczająca, wciąż niedoskonała.
Przebudzony sugerował by po prostu patrzeć na świat w świetle pustki, by przejrzeć świat jako pusty. Nie mówił, że mamy uważać, że powinniśmy pomagać i dawać wsparcie kiedykolwiek widzimy osobę w bólu i cierpieniu. Nie w ten sposób Przebudzony postrzegał świat.
Przebudzony powiedział:
[center]Kammunā vattati loko
(Świat jest napędzany przez kammę)[/center]
Jeśli zaczniemy dawać porady ludziom, którzy wciąż są pod wpływem swoich kammicznych skłonności, przeciwstawią się naszej radzie. Nie przyjmą naszej pomocy. Nie chcą jej.
Możecie porównać to do dawania jedzenia zwierzętom - na przykład ludzkiego jedzenia wołom i krowom. Nie chcą go. To czego chcą to trawa. - Ajaan Liem, "No Worries"
[center][/center]
Añjali,
pk
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Ajaan Fuang Jotiko
Witam,
[center][/center]
Dhamma na dziś: to dwa słowa — bud- i dho. Jeśli nie potraficie utrzymać tych dwóch słów w umyśle, to uczenie was czegokolwiek innego będzie marnowaniem czasu. - Ajaan Fuang Jotiko
[center][/center]
Añjali,
Pio.
[center][/center]
Dhamma na dziś: to dwa słowa — bud- i dho. Jeśli nie potraficie utrzymać tych dwóch słów w umyśle, to uczenie was czegokolwiek innego będzie marnowaniem czasu. - Ajaan Fuang Jotiko
[center][/center]
Añjali,
Pio.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
[center] In contemplating the Four Noble Truths, you have the truth of suffering; its arising; its cessation and then the Path. You can't know the Path and the way out of suffering until you are aware of where everything ceases - in the mind itself. The mind is still vital and alert even when there is no thought in it; but if you don't notice that, then you believe you are always thinking. That's the way it seems.
So the 'I am' is just a perception really - it arises in the mind and it ceases in the mind.
[/center]
[center] W kontemplowaniu Czterech Szlachetnych Prawd, znajdziesz prawdę o cierpieniu; jego powstawaniu; jego wygaśnięciu a następnie o Ścieżce. Nie poznasz Ścieżki oraz drogi wyjścia z cierpiena dopóki nie jesteś świadom tego gdzie wszystko wygasa [powraca] - do umysłu w samym sobie. Umysł jest wciąż żywotny i czujny nawet jeżeli nie ma w nim żadnej myśli; ale jeżeli tego nie rozpoznajesz, wówczas wierzysz, że zawsze myślisz. Tak to wygląda.
Tak więc "to ja" jest tak naprawdę tylko wyobrażeniem - powstaje w umyśle i wygasa w umyśle.
[/center]
Ajahn Sumedho - Zwracanie się ku pustce
Z Mettą
/M
So the 'I am' is just a perception really - it arises in the mind and it ceases in the mind.
[/center]
[center] W kontemplowaniu Czterech Szlachetnych Prawd, znajdziesz prawdę o cierpieniu; jego powstawaniu; jego wygaśnięciu a następnie o Ścieżce. Nie poznasz Ścieżki oraz drogi wyjścia z cierpiena dopóki nie jesteś świadom tego gdzie wszystko wygasa [powraca] - do umysłu w samym sobie. Umysł jest wciąż żywotny i czujny nawet jeżeli nie ma w nim żadnej myśli; ale jeżeli tego nie rozpoznajesz, wówczas wierzysz, że zawsze myślisz. Tak to wygląda.
Tak więc "to ja" jest tak naprawdę tylko wyobrażeniem - powstaje w umyśle i wygasa w umyśle.
[/center]
Ajahn Sumedho - Zwracanie się ku pustce
Z Mettą
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
People are intent on the idea of
"made by me"
and attached to the idea of
"made by another."
Some do not realize this,
nor do they see it as a thorn.
But to one who sees,
having extracted this thorn,
[the thought] "I am doing," doesn't occur;
"Another is doing," doesn't occur.
This human race is
possessed by conceit
bound by conceit,
tied down by conceit.
Speaking hurtfully because of their views
they don't go beyond
transmigration — the wandering on.
Ludzie są pochłonięci pojęciem
"wykonane przezemnie [ja to zrobiłem]"
i przywiązani do pojęcia
"wykonane przez niego [on to zrobił]"
Niektórzy tego nie dostrzegają.
ani nie widzą jako cierń.
Ale ten kto widzi,
uwalniając ten cierń,
[myśli] "Ja to robię" - nie pojawiają się;
"Ktoś [inny] to robi" - nie pojawiają się.
Ludzkość jest
opętana wyobrażeniami [koncepcjami],
ograniczna poprzez wyobrażenia,
związana silnie wyobrażeniami.
Raniąc się wzajemnie z powodu poglądów,
nie wykroczy poza
transmigrację - błąkaninę.
Siakjamuni Budda - Ud.6.6
"made by me"
and attached to the idea of
"made by another."
Some do not realize this,
nor do they see it as a thorn.
But to one who sees,
having extracted this thorn,
[the thought] "I am doing," doesn't occur;
"Another is doing," doesn't occur.
This human race is
possessed by conceit
bound by conceit,
tied down by conceit.
Speaking hurtfully because of their views
they don't go beyond
transmigration — the wandering on.
Ludzie są pochłonięci pojęciem
"wykonane przezemnie [ja to zrobiłem]"
i przywiązani do pojęcia
"wykonane przez niego [on to zrobił]"
Niektórzy tego nie dostrzegają.
ani nie widzą jako cierń.
Ale ten kto widzi,
uwalniając ten cierń,
[myśli] "Ja to robię" - nie pojawiają się;
"Ktoś [inny] to robi" - nie pojawiają się.
Ludzkość jest
opętana wyobrażeniami [koncepcjami],
ograniczna poprzez wyobrażenia,
związana silnie wyobrażeniami.
Raniąc się wzajemnie z powodu poglądów,
nie wykroczy poza
transmigrację - błąkaninę.
Siakjamuni Budda - Ud.6.6
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witam,
fragment wykładu udzielonego na odosobnieniu medytacyjnym przez Ayya Khemę w 1994 roku.
[center][/center]
Medytacja jest nauką o umyśle. I dlatego, że jest nauką dotyczącą umysłu, wydarza się każdemu w ten sam sposób, jest powtarzalna i możliwa do wyjaśnienia. I to jest to co zrobił Budda - wyjaśnił ją. Posiada tą samą drogę dla wszystkich. - Ayya Khema
[center][/center]
A~njali,
Piotr
fragment wykładu udzielonego na odosobnieniu medytacyjnym przez Ayya Khemę w 1994 roku.
[center][/center]
Medytacja jest nauką o umyśle. I dlatego, że jest nauką dotyczącą umysłu, wydarza się każdemu w ten sam sposób, jest powtarzalna i możliwa do wyjaśnienia. I to jest to co zrobił Budda - wyjaśnił ją. Posiada tą samą drogę dla wszystkich. - Ayya Khema
[center][/center]
A~njali,
Piotr
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
Przydarzyło mi się, bracia, zanim osiągnąłem Oświecenie, kiedy byłem wciąż jeszcze nieoświeconym Bodhisattwą, że naszła mnie taka myśl:
Niestety! Ten świat podlega cierpieniu. Są w nim narodziny i starzenie się, umieranie i ponowne odradzanie się. Sposób ucieczki przed tym cierpieniem, podobnie jak przed zniszczeniem i śmiercią, nie jest znany. Och, kiedy odkryty zostanie sposób ucieczki od tego cierpienia, jak również od zniszczenia i śmierci?
Następnie, bracia, pomyślałem tak:
Co, będąc teraz obecne, przywołuje rozpad i śmierć? Co warunkuje rozpad i śmierć?
Następnie do mnie tak myślącego przyszło zrozumienie wglądu:
Skoro istnieją narodziny, istnieje również rozpad i śmierć. Rozpad i śmierć uwarunkowane są przez narodziny.
Następnie, bracia, przyszła do mnie taka myśl:
Co, będąc teraz obecne, prowadzi do rozpadu i śmierci? Co warunkuje zniszczenie i śmierć?
Następnie do mnie tak myślącego przyszło zrozumienie wglądu:
Skoro istnieje stawanie się, prowadzi ono do narodzin...
skoro istnieje chwytliwość, prowadzi ona do stawania się...
skoro istnieje pożądanie, prowadzi ono do chwytliwości...
skoro istnieje odczuwanie, prowadzi ono do pożądania...
skoro istnieje kontakt, prowadzi on do odczuwania...
skoro istnieją zmysły, prowadzą one do kontaktu...
skoro istnieją nazwa i kształt, prowadzą do istnienia zmysłów...
skoro istnieje świadomość, prowadzi ona do powstania nazwy i kształtu...
skoro istnieją działania, prowadzą one do powstania świadomości... skoro istnieje niewiedza, prowadzi ona do zamierzonych działań... zamierzone działania uwarunkowane są przez niewiedzę.
Takie są doprawdy "działania uwarunkowane przez niewiedzę" i cała reszta. Takie również jest powstawanie całej masy zła.
Jedno prowadzi do drugiego! Jedno warunkuje drugie!
Gdy ta myśl powstała we mnie, bracia, pojawiła się we mnie wiedza, pojawił się wgląd, pojawiła się mądrość, pojawiło się światło.
Śakjamuni Budda.
Mowy Pokrewieństwa (Samutta-Nikaja)
Część II, Rozdz. XII, ustęp 10.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
[center]Czym jest Dhamma? Niczym nie jest.
* * *
Jak Dhamma uczy właściwego sposobu życia?
Pokazuje nam, jak żyć. Ma wiele sposobów na to - góry, lasy
lub to, co jest tuż przed tobą. To nauka, która nie jest ujęta w słowa.
Zatem ucisz umysł, serce i naucz się patrzeć.
Cała Dhamma ukaże ci się tu i teraz.
Gdzie indziej i kiedy indziej zamierzasz ją zobaczyć?
* * *
Dhamma nie jest gdzieś daleko. Dhamma nie dotyczy
aniołów w niebie ani czegoś podobnego. Dotyczy po pro-
stu nas - tego, co robimy właśnie teraz. Obserwuj siebie.
Czasem pojawia się szczęście, czasem cierpienie, czasem
wygoda, czasem ból - to jest Dhamma. Widzisz ją?
Żeby poznać Dhammę,
musisz czytać swoje doświadczenie.
* * *
Budda chciał nas zapoznać z Dhammą, ale ludzie zapoznają
się tylko ze słowami, książkami i pismami.
To jest doświadczenie "o Dhammie",
a nie doświadczenie "prawdziwej Dhammy",
jakiej nauczał nasz wielki nauczyciel.
Jak ludzie mogą mówić, że praktykują dobrze i właściwie,
jeśli tak się zachowują? Dalecy są od tego.
* * *
Tylko jedną książkę warto czytać - serce. [umysł]
* * *
Ajhan Chah[/center]
Fragmenty z pozycji: Żadnego Ajana Chah
* * *
Jak Dhamma uczy właściwego sposobu życia?
Pokazuje nam, jak żyć. Ma wiele sposobów na to - góry, lasy
lub to, co jest tuż przed tobą. To nauka, która nie jest ujęta w słowa.
Zatem ucisz umysł, serce i naucz się patrzeć.
Cała Dhamma ukaże ci się tu i teraz.
Gdzie indziej i kiedy indziej zamierzasz ją zobaczyć?
* * *
Dhamma nie jest gdzieś daleko. Dhamma nie dotyczy
aniołów w niebie ani czegoś podobnego. Dotyczy po pro-
stu nas - tego, co robimy właśnie teraz. Obserwuj siebie.
Czasem pojawia się szczęście, czasem cierpienie, czasem
wygoda, czasem ból - to jest Dhamma. Widzisz ją?
Żeby poznać Dhammę,
musisz czytać swoje doświadczenie.
* * *
Budda chciał nas zapoznać z Dhammą, ale ludzie zapoznają
się tylko ze słowami, książkami i pismami.
To jest doświadczenie "o Dhammie",
a nie doświadczenie "prawdziwej Dhammy",
jakiej nauczał nasz wielki nauczyciel.
Jak ludzie mogą mówić, że praktykują dobrze i właściwie,
jeśli tak się zachowują? Dalecy są od tego.
* * *
Tylko jedną książkę warto czytać - serce. [umysł]
* * *
Ajhan Chah[/center]
Fragmenty z pozycji: Żadnego Ajana Chah
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witam,
[center][/center]
"Studiowanie Abhidhammy może przynosić korzyści, ale musisz robić to bez przywiązywania się do książek. Właściwą drogą przy studiowaniu jest uświadomić sobie jasno, że studiujesz po to aby zrealizować prawdę i przekroczyć cierpienie." -- Ajaan Chah, "The Key to Liberation"
Pozdrawiam,
Piotr
[center][/center]
"Studiowanie Abhidhammy może przynosić korzyści, ale musisz robić to bez przywiązywania się do książek. Właściwą drogą przy studiowaniu jest uświadomić sobie jasno, że studiujesz po to aby zrealizować prawdę i przekroczyć cierpienie." -- Ajaan Chah, "The Key to Liberation"
Pozdrawiam,
Piotr
- iwanxxx
- Admin
- Posty: 5373
- Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Buddhadharma
- Lokalizacja: Toruń
Re: Cytaty Nauczycieli
Pyt: Czy poleca się czytać dużo lub czytać pisma jako część praktyki?
Ajahn Chah: Dharma Buddhy nie znajduje sie w książkach. Jeśli chcesz przekonać się sam, o czym mówił Buddha, nie musisz zaprzątać sobie głowy książkami. Przyjrzyj się własnemu umysłowi. Zbadaj jak uczucia i myśli przychodzą i odchodzą. Nie przywiązuj się do niczego, bądź tylko świadom wszystkiego, co jest do zobaczenia. Oto droga do prawd Buddy. Bądź naturalny. Wszystko, co robisz w tym życiu jest szansą by praktykować. To wszystko jest Dharmą. Kiedy wykonujesz prace domowe, próbuj być uważnym. Jeśli opróżniasz spluwaczkę, lub czyścisz toaletę, nie myśl, że jest to przysługa dla kogoś innego. W czyszczeniu spluwaczek jest Dharma.. Nie myśl, że praktykujesz tylko, gdy siedziesz ze skrzyżowanymi nogami. Niektórzy z was narzekali, że nie ma wystarczająco dużo czasu, by medytować. Czy jest wystarczająco dużo czasu by oddychać? To jest wasza medytacja: uważność, naturalność we wszystkim, co robicie.
A Still Forrest Pool - The Insight Meditation of Achaan Chah, Jack Cornfield & Paul Breiter
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witam,
Pozdrawiam,
Piotr
- Młodzieniec rozmawiał z Ajaanem Fuang o wskazaniach i gdy doszli do piątego, przeciwko spożywaniu alkoholu, spytał:
— Buddha zabronił alkoholu, ponieważ większość ludzi traci swoją uważność, gdy go piją, tak? Jednak jeśli pije się uważnie, to wszystko jest w porządku, czyż nie, Than Phaw?
— Gdybyś był naprawdę uważny — odpowiedział — to po pierwsze, byś go nie wypił. — Ajaan Fuang Jotiko, Awarness Itself
Pozdrawiam,
Piotr
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witam,
Pozdrawiam,
Piotrek
- Cokolwiek robisz bądź w tym prawdziwy, jeśli chcesz spotkać się z prawdą. Jeśli jesteś naprawdę prawdziwy w tym co robisz, to robienie tego tylko trochę, może być wystarczające. Jeden milion prawdziwych pieniędzy jest lepszy niż dziesięć milionów fałszywych. Gdy mówisz, pozostań ze swoim mówieniem. Cokolwiek robisz, pozostań z tym. Gdy jesz, pozostań z jedzeniem; gdy stoisz pozostań ze staniem; gdy chodzisz, pozostań z chodzeniem; gdy siedzisz, pozostań z siedzeniem; gdy leżysz, pozostań z leżeniem. Nie pozwól swojemu umysłowi, aby pozbył się prawdy. — Ajaan Lee Dhammadharo, The Skill of Release
Pozdrawiam,
Piotrek
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Cytaty Nauczycieli
Witam,
[center][/center]
Pozdrawiam,
Skałosz
[center][/center]
- Tylko osoba, która żyje w sposób subjektywno-zwrotny, nie jest zaabsorbowana w i nie identyfikuje się z pozytywnym światem, ale z samym sobą. Oczywiście świat pozostaje "tam", jednak taki ktoś uważa go za przypadkowy (Husserl mówi że "umieszcza go w cudzysłów, bierze w nawias") i oznacza to, że odrzuca on jako nieistotną jakąkolwiek pozytywną identyfikację, którą może mieć. Nie jest on już dłużej "politykiem" lub "rybakiem", ale "sobą". Ale to co nazywamy "sobą", o ile nie otrzyma pozytywnej identyfikacji z zewnątrz, pozostaje puste, innymi słowy negatywne. "Sobość" jest jednak pozytywna pod tym względem, że poszukuje identyfikacji. Zatem osoba, która identyfikuje samą siebie z samą sobą, odkrywa że jej pozytywność zawiera się w negatywności—nie "ja jestem tym" lub "ja jestem tamtym" czymś pozytywnym, ale zagadkowe, wprawiające w zakłopotanie a nawet udręczające "Czym jestem?". (Oto gdzie spotykamy pełną moc Kierkegaardowskiej "obawy i niepokoju".) Wieczne powtarzanie tego wiecznie wykluczającego odpowiedź pytania jest początkiem mądrości (jest początkiem filozofii). Jednak pokusa żeby dostarczyć samemu sobie określonej odpowiedzi jest zwykle zbyt mocna i wpada się w taki lub inny rodzaj błędnego poglądu. (Potrzebny jest Buddha aby wskazać drogę z tej beznadziejnej sytuacji). Dla sotāpanny, który zrozumiał zasadnicze Nauczanie Buddhy, to pytanie wciąż powstaje, jednak widzi on, że nie da się na nie odpowiedzieć i nie jest tym zmartwiony. Dla arahata to pytanie wogóle nie powstaje i to jest ostatecznym spokojem.)—Ñāṇavīra Thera, Listy zebrane
Pozdrawiam,
Skałosz
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Cytaty Nauczycieli
Pokłon.Ñāṇavīra Thera pisze:Tylko osoba (...)
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."